Svar: Falde i søvn når der skal puttes og om natten
28. januar 2018
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre, at jeres datter trives, og at det er gået så fint med start i vuggestue. Det er super dejligt :)
Jeres datter har et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er de rutiner vi har i forbindelse med at vi lægger os til at sove. For voksne kan en søvnassociation f.eks. være at læse i en bog, for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med det sted, hvor hun skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør jeres datter afhængig af jer.
Det er helt normalt, at små børn har brug for brystet, som en fast del af deres putteritual, men det er vigtigt, at man gradvist ændrer dette ritual. Det vil sige at amningerne gradvist skal skæres ned, og noget andet sættes i stedet. Og med den alder jeres datter har nu, vil det være passende med to amninger i døgnet. Det vil sige aften, når hun puttes og sen aften før midnat f.eks. kl 19.30/20 og 23.30.
Jeres datter er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af bryst og favn for at sove. Hun har brug for brystet, for at finde ro og hun har også brug for brystet, for at komme videre i søvnen - og hvis I ikke tilbyder hende brystet, så har hun brug for at I går med hende og vugger hende i jeres favn, - hvilket i naturligvis ikke kan køre hele aftenen og natten, og derfor ender det med, at du så ammer hende igen... Hun er altså afhængig af bryst, favn og det at være i bevægelse for at kunne sove.
Vi vågner alle sammen mange gange hver nat. Vi vender os, skifter side, trækker dynen oop om os, vi sparker dynen af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Jeres datter har på samme måde rigtig mange opvågninger i løbet af natten - og da hun har lært, at når hun vågner, så skal hun sove i mors eller fars favn med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Det kan sammenlignes med, at du falder i søvn ved siden af din mand, og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at han er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro, og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Han var der, da du faldt i søvn, og derfor skal han være der, når du om natten har dine små opvågninger, hvor du registrerer at alt er, som da du faldt i søvn.
Når I går rundt med jeres datter i favnen, vugger hende og nogle gange ender med også at amme hende, så lærer hun, at det er sådan det skal være for at sove godt. Og når hun så efter lidt tid vågner op, fordi hun skifter søvnstadie, så mærker hun efter, om alt er som det skal være - om brystet er der, om mor er der, om far og bevægelserne er der og hvis de er det, så sover hun trygt og roligt videre. Derfor er det vigtigt, at I nu arbejder bevidst på at give jeres datter nogle nye søvnassociationer, hvor hun ikke skal være i bevægelse hele tiden for at sove, og hvor hun ikke længere tilbydes brystet i løbet af natten, men naturligt får de to amninger, som hun ernæringsmæssigt stadig har brug for.
Det er en god idé ikke at fjerne alt fra hende på en gang, så derfor er det også rigtig godt at du bibeholder de to amninger dagligt. Det er heller ikke meningen, at hun skal græde sig i søvn, og det er rigtig godt, hvis du stadig kan amme hende, før hun puttes, så brystet bruges til at gøre hende afslappet og rolig og hjælpe hende med at koble fra og slippe dagen og falde i søvn. Men du skal forsøge at putte hende i seng lige der, hvor hun registrerer, hvor du lægger hende. Hun skal lige nå at fornemme, at hun ligger i sengen, og hun skal fornemme, at brystet er væk fra munden.Hun skal ikke være vågen og opmærksom men flyttes fra din favn på det tidspunkt, hvor hun næsten sover og kæmper for at holde øjnene åbne - og hvor du så med dine hænder, nærhed osv. kan lulle hende ind i søvnen i sengen, hvor hun skal sove.
Jeg forstår godt, hvis I gerne vil have at far putter hende, og det må han også gerne, men det lyder som om, at han har svært ved det, fordi amning og bryst fylder så meget for jeres datter. Derfor har I fået skabt en ny uhensigtsmæssig søvnassociation, som betyder at hun i stedet skal gås rundt med, og det fungerer naturligt heller ikke.
Jeg vil anbefale, at far i stedet for at putte hende, er den som giver hende et bad om aftenen, frotterer hende godt med håndklædet, giver hende lidt massage, smører med lidt creme osv. og også giver hende godnatgrød efterfølgende og børster hendes tænder - så far gør alt det, som leder op til putning og mor efterfølgende så ammer og putter hende. Det er bedre, at du ammer hende om aftenen end natten igennem...
Hvis du ikke kan få hende over i egen seng, så kan du også vælge at lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen. Her er det vigtigt, at du bevidst arbejder på at trække brystet lidt til dig før hun sover helt, så hun heller ikke her falder i søvn med brystet i munden. Hun skal helst nå dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. At du lægger dig med hende har den fordel, at hun lærer at falde i søvn uden at skulle være i favn og uden at skulle gås med og vugges. og det er vigtigt, at hun lærer at sove uden dette behov, men finder ud af at hun godt kan ligge stille og falde i søvn eller blot vugges eller lulles ind i søvnen, hvor hun ligger, og ikke i favn...
Og så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at du også ammer hende sen aften f.eks. kl 23 eller 23.30 - alt efter hvor længe du kan holde dig vågen. Og derefter kan det være nødvendigt, at du sover et andet sted og lader far tage over. Det er her vigtigt, at jeres datter igen lærer at ligge ned og sove - hun kan sove sammen med far, kan ligge og putte med ham, kravle rundt på far osv. hvis hun har behov for det - men de ligger ned og far begynder ikke at gå rundt med hende. Og mor er der ikke, så amning om natten er udelukket. Hun skal lære at sove uden bryst og vugning om natten og her vil det være rigtig godt at far tager over i en periode.
Da hun går i vuggestue nu og der har lært at sove uden bryst, favn og vugning, så vil det være rigtig godt, hvis I kan tale med personalet om, hvordan de gør. Hvis hun i vuggestuen puttes med bestemte kærtegn, beroligende ord, en putteklud eller lignende, så kan det være rigtig godt, at I forsøger at bruge det samme om aftenen og natten, så der er genkendelighed og dermed tryghed. Når I fjerner brystet, vil det være rigtig godt, at hun f.eks. har en putteklud i stedet, som hun på sigt kan knytte sig til og berolige sig med - som på sigt vil fungere som substitut for mor og brystet :)
En aftenrutine kunne f.eks. se således ud:
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som kan spises med fingrene og en gaffel, der skal være større stykker som hun kan holde i hånden, og der skal også stadig gives mos - kartofler kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30 - det kan være en lidt grovere grød som havregrød eller flerkornsgrød. Vand af kop. Får børstet tænder.
Far gør alt det ovenstående og herefter kommer lillepigen over til mor, som ammer hende og putter hende ca kl 20
Sen aften 23.30: Ammes og sover videre - og mor sovet et andet sted, hvorefter far tager over om natten. giver hende masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men holder fast i at de skal ligge i sengen og ikke gå rundt om natten, og at hun ikke kan blive ammet, for det kan far af gode grunde ikke...
Man siger, at det normalt tager 3 nætter, så vil far kunne fornemme en forskel. Ikke at hun ikke længere vil søge brystet der, men far vil kunne fornemme, at hun er lettere at trøste og hjælpe videre i søvnen, at hun ikke vågner helt så mange gange og at hendes grådperioder osv. bliver kortere...
Det er naturligvis altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det, men nogle gange går det ikke sådan, og så kan det være nødvendigt at du trapper ud og far tager over - selvom jeres datter ikke nødvendigvis er enig...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske