Stoppe amning og nyt putteritual

4. januar 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Stoppe amning og nyt putteritual

Hej Helen

Så er jeg på banen igen ;)

Min datter bliver 11 mdr på mandag og jeg går derfor med tankerne om at stoppe amningen helt.

Hun spiser rigtig godt (og meget) i løbet af dagen, så det eneste tidspunkt jeg ammer hende på er til puttetid. Vi har af flere omgange prøvet en flaske i stedet for brystet, men uden held. Derfor ammede jeg videre, da det ikke gjorde mig så meget. Nu føler jeg lidt, at hun ikke 'har brug' for mælken til puttetid og at det mere er for tryghedens skyld. Jeg synes dog det er svært at vurdere, da hun tager noget mælk, men derefter ligger og sutter for hyggens skyld.

Vores putteritual er sådan her:
- Nattøj og ble
- Børste tænder
- Amme i mørket på hendes værelse
- Synge vuggevise imens vi ammer
- Over i sengen med sut og bamse og falder i søvn.

Nogle gange falder hun i søvn under amningen og andre gange falder hun i søvn i sengen.

Jeg fornemmer, at hun har ...

Annonce

... brug for amningen for at falde til ro, men tænker også, at det vel er en tilvænningssag?
Om natten kan opvågningerne klares med en sut.

Vi går med tanken om, at far skal overtage putningen og at vi tager en kold tyrker med brystet. Han vil gøre præcis de samme ting som mig, men vi vil nægte hende brystet, for at lære hende den nye puttemetode.
Er det overhovedet en holdbar metode eller kan du anbefale noget andet?

Vi har også snakket om, at jeg skal prøve at lade hende amme og så ligge hende med det samme jeg kan fornemme, at hun bare hygger, for at hun på den måde lærer at sove udelukkende uden bryst. Så kan vi tage brystet ud af ligningen bagefter?

For tiden må jeg indrømme, at jeg har ladet hende være ved brystet, da jeg vidste det fik hende til at falde til ro hurtigt.

Jeg håber, at du kan give mig lidt råd til, hvordan og hvornår jeg bedst får vænnet hende fra brystet.

Hilsen Jeanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder