Svar: Stoppe amning og nyt putteritual

4. januar 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jeanne

Tak for dit brev :)

Jeres datter er stadig blot 11 måneder gammel og på mange måder en lille pige - og det er helt naturligt, hvis hun derfor stadig har behov for brystet, når hun skal sove om aftenen. Det at få brystet giver hende en ro, det hjælper hende med at koble fra overfor dagen og alle oplevelserne, og hun falder efter en kortvarig amning fint i søvn. Og så sover hun i løbet af natten uden at behøve brystet, og det lyder bare så fint :)

Derfor synes jeg ikke umiddelbart, at du skal fjerne brystet - og hvis du ønsker at stoppe amning, så synes jeg ikke, at I skal tage en kold tyrker og lade far tage over fra den ene dag til den anden. I risikerer, at hun bliver meget ked af det, og at hun pludselig begynder at opleve det at skulle sove som noget, der ikke er rart. Ikke fordi far ikke er sød, elsker hende højt og gerne vil være der for hende, men simpelthen fordi hun lige nu trives med det ritual I har og naturligt ikke kan forstå, hvorfor dette skal laves om. Og bliver hun først rigtigt ked af at skulle sove, så kan det være en svær ting at ændre...

Jeg vil derfor foreslå, at du fortsat ammer jeres datter, når hun skal sove, og at du så gradvist forsøger at trække brystet til dig og ...

Annonce

... erstatte med en sut. Hun skal ikke falde i søvn med brystet i munden, men skal lære at sove uden dette og også forbinde sin seng med stedet, hvor hun falder i søvn. Så når du skriver "nogle gange falder hun i søvn under amningen og andre gange falder hun i søvn i sengen", så skal hun fremadrettet nu altid falde i søvn i sin seng og ikke i din favn.

Derudover skal du nu forsøge at lave en gradvis overgang, hvor hun lige nu stadig har både sin mor og brystet, men gradvist går over til at have sin mor og ingen bryst men sut i stedet, og derfra kan far så begynde at tage over. Og samtidig vil det være rigtig godt, hvis I holder fast i jeres rutiner med vuggevise osv. så alt er så genkendeligt som muligt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil også være rigtig godt, hvis far kan være den der bader hende, giver hende nattøj og ren ble, børster hendes tænder osv. Jo mere far gør alt det som leder op til putning, jo lettere vil det være for far at tage over, når mor så stopper med at amme, og hvis mor ikke er hjemme en aften, vil det være helt naturligt at far så tager over. Så I på den måde også gradvist vænner jeres datter til at far sagtens kan hjælpe hende med det hele.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder