Ændring af søvnvaner III

12. oktober 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Ændring af søvnvaner III

Kaere Helen

Med udgangspunkt i dine raad er min barnepige og jeg i gang med at laere min datter at falde i soevn selv uden bevaegelse.

For mit vedkommende gaar det meget langsomt: Jeg gaar stadig rundt med hende paa armen ind til hun har lukkede oejne, og saa laegger vi os sammen paa min seng. Foer i tiden ville hun straks vaagne, hvis ikke hun sov tungt, men nu kan hun godt vaagne, registrere at vi har lagt os, maaske vende sig om og saa sove videre. Hun kan ogsaa mosle lidt rundt i halv-soevne, og saa sove videre. Det kan dog ogsaa gaa saadan at hun vender sig saa mange gange rundt, at hun vaagner op af det, hvorefter hun begynder at tumle rundt som tidligere beskrevet. Saa vi er stadig meget langt fra scenariet du beskrev, hvor vi kan laegge os sammen paa min seng og saa falder hun i soevn der. Men der er smaa fremskridt.

Du foreslog paa et tidspunkt at puttetidspunktet kunne vaere for tidligt, men det tror jeg ikke. Hun sover helt sikkert i loebet af 15, hvis man bruger "gammel metode", og jeg har netop rykket tidspunktet frem, da hun kan blive helt hyper og meget svaer at laegge, hvis man venter for laenge.

Min barnepige kan faktisk faa min datter til at falde i soevn selv i sin egen seng, hvilket jeg synes er rigtig flot. Jeg kunne dog godt taenke mig at hoere dig, om hendes fremgangsmaade er hensigtsmaessig, og om der er udsigt til at hun ville kunne goere det hurtigere paa sigt. Det foregaar saadan her: Barnepigen laegger min datter i sin seng til lur, hvorefter min datter kaster sig rundt og leger en stund. Herefter falder hun til ro og falder i soevn selv (typisk om morgenen), eller begynder at graede og vil tages op (typisk om eftermiddagen). Saa sidder barnepigen hos hende, troester ...

Annonce

... hende og synger for hende, men uden at tage hende op, hvoefter hun efter en stund falder til ro og falder i soevn. I starten tog sceancen en time. Nu tager den 20-40 min. Hvad taenker du om det?

Jeg har spekuleret paa. om jeg selv skulle proeve metoden af, men for nu holder jeg mig til den plan du foreslog, hvor jeg proever at laere min datter at falde i soevn sammen med mig. Hvilken retning taenker du er bedst at fortsaette i?

Hvis jeg fortsaetter i den retning, du har foreslaaet, har jeg endnu et spoergsmaal: Som aftalt proever jeg at laegge mig ned med min datter mere og mere vaagen. Men det betyder jo saa at det en gang i mellem "mislykkes", dvs. at hun vaagner op og begynder at tumle (selvom hun sov, da vi lagde os). Hvad skal jeg goere i dette tilfaelde? Hun vaagner vitterligt helt op, uanset hvor traet hun var i forvejen, for hun synes det er skoent, naar hun kan kaste sig rundt i en bloed seng mellem puder og dyner. Skal jeg tage hende op og begynde forfra (du skrev tidligere at det ikke maa blive en vane at hun veksler mellem at tumle og blive gaaet til ro, naar hun skal sove, men jeg synes det er svaert at rykke graensen for, hvornaar jeg kan laegge hende ned uden en gang imellem at tage en chance). Skal jeg proeve at se om hun kan tumle sig til ro? Taenker at hun sikkert snildt vil kunne tumle temmelig laenge, foer det sker?

Vi forsoeger samtidig at goere en putteklud til min datters bedste ven, men der synes ogsaa ret langt igen. Den interesserer hende ikke og den bliver gang paa gang smidt ud af klapvognen, men vi bliver ved med at proeve. Taenker dog at der nok gaar nogle maaender foer en saadan vil kunne bruges kontruktivt.

Tak igen for raad og vejledning :)

Mange hilsener
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder