Brev:
I dobbeltsengen om natten
2. februar 2017
Alder:
23 mdr.
I dobbeltsengen om natten
Hej Helen.
Vi har forsøgt nogle af dine råd angående putning og nattesøvn, men ikke gået i gang med at gå fra hende, da hun lige nu har det svært i vuggestuen, så vil helst ikke lave "rav" i mere af hendes rytme og risikere at hun sover for sent og dermed er endnu mere træt, når hun skal i vuggestue, hvilket gør hende rigtig pylret.
Der er kommet ro på putning siden vi er gået tilbage til, at det kun er mig, der putter, når vi begge er hjemme. I går var jeg ikke hjemme til aftensmad/putning, og der kan hendes far sagtens putte hende uden problemer - også i sin egen seng. Hun puttes nu hver aften i sin egen seng uden gråd, men det tager lang tid (30-60 min) og hun har ofte brug for en hånd eller at jeg evt synger en monoton sang igen og igen.
Mit spørgsmål går på resten af natten: vi har forsøgt at få hende til at blive i egen seng ved opvågninger, lægge hende tilbage i sin egen seng i løbet af natten osv, men det udløser hver gang et udbrud af gråd og protest (ikke "jeg vil bestemme"-protest, nærmere "jeg har brug for nærhed" eller "jeg er for træt til forandring" agtigt), som hun er svær at trøste ud af, hvis hun bliver kørt op. Derfor er vi gået tilbage til, at hvis hun vågner og efterspørger at komme i soveværelset, så får hun lov og vågner der om morgenen. Enkelte nætter sover hun igennem på eget værelse, men ofte kalder hun på et tidspunkt -tidspunktet er meget varierende.
Er det uhensigtsmæssigt at skifte seng om natten....? Bør vi forsøge mere på at hjælpe hende videre i egen seng eller skal vi efterkomme hende ønske om at komme i soveværelset? Vi sover lige nu ok, når hun er der - især fordi hun noget af tiden accepterer at kravle ned i sin sideseng, som er i forlængelse af min side af sengen. Hun sover stadig en del af tiden "klistret" op af mig. Vi skal jo have en lille ny til sommer, og jeg vil så gerne gøre det så skånsomt for storesøster som muligt, så vi går jo som bekendt efter en løsning, som er gangbar efter fødslen.
Venlig hilsen