Brev:
Rytme og søvn - 3 måneder
28. november 2016
Alder:
3 mdr.
Rytme og søvn - 3 måneder
Hej Helen
Tak for dit svar tidligere.
Du skriver i dit svar at jo længere lurer min søn tager om dagen, jo mindre sover han om natten.
Vores 'rytme' ser typisk sådan ud.
Vågner fra nattesøvnen ved en 06.00-06.30 tiden - Bliver ammet
Herefter er han nogle gange træt, og bliver pakket i sin dyne eller svøb og sover ca 1 time. Nogle morgner står vi op og går op og leger lidt på lege tæppet.
ca kl 9.00-10.00 Bliver ammet og nogle gange har han her brug for at komme ud i barnevognen og sove. Her kan han let sove 2,3,4 timer.
Når han vågner fra sin lur i barnevognen ( alt imellem kl 13-15) bliver han ammet og vi leger lidt og bliver aktiveret på forskellige måder.
Han bliver ca ammet hver 2-3 time.
Eftermiddagen og aftenen er problemet for os. Han kan ikke overgive sig til søvnen af sig selv. Han bliver derfor svøbt i dynen, og kan nogle gange her finde søvnen og sove alt fra 20 min til en time. Her er klokken ca 17.00-18.00
Ædegildet starter gerne omkring kl 17, hvor han melder sig oftere. Jeg forsøger at fylde så meget på ham som muligt, så han er fyldt op til natten.
Når vi når til kl 19-20 tiden giver jeg ham gerne et varmt bad hver anden dag hvorefter han får babymassage for at forsøge og få ro på arme og ben :) De dage han ikke får et varmt bad, får han stadig massage inden han kommer i nattøjet.
Herefter går vi op i stuen, og hygger lidt med far. Leger osv. Han bliver ammet, og begynder at vise tegn på træthed. Gaber og bliver rød om øjnene. Efter amning går vi ned i sengen og her bliver han igen tilbudt bryst. Nogle gange er han faldet helt til ro, andre gange kører arme og ben stadig.
Jeg får ham svøbt i et svøb fra ErgoBaby, hvis han da vil finde sig i det. Hvis det lykkedes, så tager jeg ham op i mine arme, og går og vugger ham samtid med at han bliver strøget over pande/næse. Vi har en lampe kørerende med bølgende blå lys samt hvid støj, som han gerne lytter og ser til. Her falder han gerne hen, og jeg ligger ham i hans vugge inden han falder helt i søvn. Nogle gange falder han hurtigt hen, andre gange begynder han at kæmpe en kamp med hans arme/hænder inde i svøbet. Falder han hen, så ligger jeg stille dynen meget let hen over underdelen af hans lille krop. (Han sover i en bomulds body med korteærmer og et par strømper, ellers koger han i svøbet)
- Hvis han begynder at kæmpe med armene, så begynder ben gerne også, og så skal dynen bare af H til.
Han sover gerne herfra og indtil omkring 01.00-02.00 stykker, hvor han er oppe og blive ammet. Herefter er det samme procedure som ved putning. I svøb, lampe, vugge og så stille i vuggen igen.
Nogle gange melder han sult igen kl 04. Og jeg mistænker at det er fordi han når at falde i søvn ved brystet ved første natamning, og derfor ikke bliver mæt nok.
så det er ca en nattesøvn på 8-9 timer.
Hvis han ikke skal tage en middagslur på 3-4 timer, hvordan kan jeg så ændre dette?
Han sover super godt i sin barnevogn med SleepBag udendørs.
Jeg frygter når det bliver så koldt, at han ikke længere kan sove udenfor i barnevognen. Hvad gør jeg så lige?