En god nats søvn?

18. november 2016

Kategori:
Alder:
16 mdr.

En god nats søvn?

Hej Helen.

Vi er kommet i lidt af en udfordring. Vores søn E på 16 mdr. er blevet vant til at drikke meget vand i løbet af natten, og han kan ikke finde ro med mindre han får vand i sin sutteflaske. - Så ja, det er helt sikkert sutteflasken, der er problemet.

Jeg har forsøgt at indføre drypfri kop og alm. kop, men han nægter kategorisk at tage imod.

Jeg har forsøgt at være standhaftig, men uden det ønskede resultat. Da der var gået 3 timer havde sønnike ikke fået sovet - efter at være vågnet og være tørstig - og hele huset fik på ingen måde sovet - først da han fik lidt vand i sin sutteflaske faldt han til ro..

Jeg er helt med på, at det er en dårlig vane, som vi skal have brudt og, at det tager tid, overskud, viljestyrke og meget mere.

Vores udfordring kommer dog i og med, at E deler værelse med sin storesøster ...

Annonce

... på 4,5 år. Godt nok sover hun tungt og hører ham normalvis ikke. Men når han skriger og græder i længere tid, så er hendes søvn - forståeligt nok - mærket af det, og hun bliver meget træt og vrøvlet.

Så mit spørgsmål lyder på, hvordan jeg mest skånsomt for både lille E og hans storesøster kan få ham afvænnet med at drikke vand om natten?

Jeg har et strategi om, at jeg vil starte ud med, at han kun bliver budt vand én gang - altså ingen genopfyldning - og så efterfølgende stille og roligt skære ned på mængden.

Har du andre gode råd og tricks?

Jeg håber, at du kan hjælpe, så jeg slipper for at det "bare" skal betyde 3 ulykkelige nætter eller mere. Jeg kører i forvejen på pumperne fordi jeg er oppe ved ham 6-7 gange i løbet af en nat, så jeg vil meget gerne gøre det så skønsomt som muligt.

Med venlig hilsen
E's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder