8. juni 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Putning - 19 mdr.

Kære Helen

Jeg kunne godt bruge et godt råd angående putning af min datter. Hun er 19 mdr og rigtig glad med krudt i måsen. Hun trives rigtig godt i vuggestuen. Men putningen er virkelig kørt af sporet på det sidste.

Indtil for ca. 3 uger siden gik det fint. En aften kunne se nogenlunde sådan her ud:
- Aftensmad ca. kl 17.30-18
- Nogle gange bad
- Lidt børne tv
- Kl 19: ren ble, nattøj, børste tænder
- 3 godnathistorier i sengen (vi samsover)
- kl ca. 19.30: vi lægger os sammen ned i sengen, hvorefter hun sover indenfor 15-30 min.

Men det sidste stykke tid har putningen resulteret i et af disse tre muligheder:

- Hun virker træt når vi sætter os ind og mens vi læser. Men så snart vi skal til at lægge os ned liver hun helt op og karter rundt i sengen. Nogle gange har hun efter et stykke tid lige skulle tjekke om det er ok at slå mor. Jeg reagerer med det samme, og sige NEJ! Det er ikke iorden. Hvorefter hun begynder at græde. Dette fortsætter utallige gange.

- Hun virker træt når vi sætter os ind og mens vi læser. Men så snart vi skal til at lægge os ned begynder hun at protestere, hvilket eskallerer til vild ...

Annonce

... gråd og skrig (ørepropper er nødvendige!). Hun prøver konstant at forlade sengen. Når jeg forhindrer det, bliver det endnu værre, og mit hjerte brister. Igennem det hele taler jeg til hende, og siger nåår, shhhh, sååå, mor kan godt forstå det er frustrerende, mor elsker dig, det er ok at have det sådan etc. etc. Ind imellem har jeg givet op, og taget hende ud af soveværelset.

- Vi holder hende oppe til sent, for at være sikre på at hun er træt. Dette plejer at resultere i rolig putning.

Ingen af løsningerne virker særligt holdbare. Og det er virkelig hårdt, at putningen hver aften tager flere timer, og er så hjerteskærende.

Det skal siges, at både min mand og min far (som bor hos os) rejser en del. De er typisk væk i et par uger af gangen. Så måske det også har en indflydelse. Det har været slemt siden min mand kom hjem sidste gang, men det startede faktisk et par dagen inden han kom hjem, så jeg kan ikke regne ud om det er forbundet.

Jeg håber du kan hjælpe, for jeg synes virkelig det er synd for min datter, at hun skal afslutte dagene på den måde. og jeg synes bestemt også det er synd for mig.

Med venlig hilsen
A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet