Søvnrytme - 8 uger

26. august 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvnrytme - 8 uger

Hej Helen

Jeg har en søn på 8 uger. Han er egentlig en glad lille dreng, som er MEGET nysgerrig på omgivelserne, og giver os mange smil og er meget aktiv. Vores problem er at få ham til at sove om dagen. Nætterne fungerer godt, hvor han sover fra ca kl 23 og så 4 timer (han får flaske til natten), derefter bliver han ammet og falder i søvn med det samme. Så sover han to timer, og derefter er der ca 1-1,5 time imellem. Jeg bliver jævnligt i soveværelset til lidt op ad formiddagen, da det er på dette tidspunkt han sover bedst. Han spiser nærmest i søvne, og sover med det samme. Han sover i vugge, og af og til, sover han en time hos mig om formiddagen.

Når vi så kommer op, begynder balladen. Jeg har svært ved at tolke hans signaler, hvorvidt han er træt eller sulten, hvilket resulterer i, at han tilbydes brystet eller flasken meget ofte. Det skal siges at vi havde en dårlig start, hvor jeg ikke havde mælk nok, så han ikke tog på. Det betyder, at jeg har svært ved at tro på at han bliver mæt hos mig, selvom han afviser brystet. Så det resulterer meget ofte i en masse gylp, da han tager lidt.

Han bliver ofte urolig ved brystet. Nogle gange fordi der ikke er nok, og skal suppleres med flaske. Andre gange spiser han lidt, bliver træt eller græder. Efter 10-15 min. vil han så gerne have flasken, og spiser godt. Han kan gå fra at ligge og pludre og smile, til at blive skrigene og gøre sig stiv i kroppen. Han søger meget mit blik, men giver ikke tegn på at han ikke vil mere, inden han begynder at skrige. Jeg er egentlig ikke i tvivl om at han er træt og måske overstimuleret når han får ...

Annonce

... det sådan. Jeg kan kun få ham til at sove ved at svøbe ham, og gå og vugge ham. Jeg prøver at synge den samme godnatsang for ham, men ofte er det som om at det er bedre at jeg brummer eller siger shhhh. Når han sover eller er lige ved, så putter jeg ham i liften. Meget ofte vågner han med et skrig efter 10-20 minutter, og jeg kan ikke trøste ham, uden at tage ham op. Min egen sundhedsplejerske synes at jeg skal putte ham i liften lige så snart han begynder at gabe, og så lade ham skrige, men være ved ham, have en hånd på ham og prøve at trøste.

Har du en ide til en lidt mere blid metode? Jeg kan simpelthen ikke klare at lade ham skrige på den måde, da jeg er bange for at han kan få følelsen af at jeg ikke hører hans behov. Der må findes et bedre alternativ. Jeg har ikke noget imod at han klynker noget græder, og forsøger gerne at trøste ham der, men jeg synes det bliver for voldsomt, når han skriger og gør sig stiv i kroppen. Det er som om at han ikke er tryg ved at falde i søvn.

Mine spørgsmål er: hvordan får jeg ham gjort tryg ved at falde i søvn?
Hvad kan jeg gøre for at forlænge søvnen?
Kan han forbinde dårlige oplevelser allerede? Jeg tænker på om han kan forbinde liften med gråd? Eller min sang kan forbindes med alle de gange han har skreget imens?
Jeg kan ikke få ham til at tage en sut, og igen tror jeg at det bliver for megen stimuli når jeg prøver. Har du et godt råd til hvordan vi øver det?
Skal jeg allerede nu, tænke på om han får dårlige vaner? Fx ved at falde i søvn ved mig, så meget som han gør?

På forhånd tak for hjælpen.

Mange hilsner fra
Sanne og Simon

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder