Morsyg dreng vil ikke sove om aftenen

17. juni 2013

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Morsyg dreng vil ikke sove om aftenen

Hej Helen,

I mit sidste brev skrev jeg om at Victor skulle ha ændret sine søvnrytmer, han skulle tidligere i seng og tidligere op. Og det går faktisk rigtig godt ned den plan du sendte. Han står op som han skal om morgenen - uden brok og sure miner. Men han er stadig ikke til at drive i seng om aftenen. Selvom vi spiser tidligere, gør alt som vi plejer, er han bare overhoved ikke træt kl 19. Der går gerne en time før han sover. Ca kl 20.

Er det mon okay at han faktisk kun sover 10 timer om natten? Hvis det fungere for ham? I weekenden når vi har fri, prøver jeg stadig og holde rytmerne, den er dog glippet et par gange og der kan han sagtens sove til kl 8? Men til hverdag står han fint op kl 6-6.15.

Lige meget hvad, er det bare øv at putte i øjeblikket, da han slet ikke kan indstille sig på at sove kl 19-19.15. Selvom der er mørklægning, krammebamsen og suttekluden, kys og kram og sang som vi plejer.

En anden ting er at han virker meget morsyg. Og har faktisk været det længe.

Afleverer jeg ham i vuggestue (det er oftes mig) så bliver han ked af det og holder fast i mig. Afleverer far er der ingenting og går gladeligt i armene på pædagogen. Øv ...

Annonce

... for mig :(
Henter jeg ham igen, løber han over til mig, krammer og kysser. Henter far ham vil han aldrig med hjem.

Er vi til rytmik med en masse andre børn vil han bæres af mig, holde i hånd osv. Er han afsted med far, vil han bare rende rundt selv.

Putter jeg ham om aftenen, græder han lige så snart jeg jeg går og må blive siddende hos ham til han sovet helt (hvilket du kan læse, oftes tager en times tid) Når far putter kan han bare gå fra ham hvorefter Victor bare ligger og snakker, ruller rundt i sin seng osv.

Ja, som du nok kan se er der en del udfordringer :) Det der påvirker mig mest er han evt manglende søvn om natten, inden vi begyndte at lave om på det kunne han snildt sove 12 timer? I vuggestuen siger de at de ikke kan mærke på ham at han er ekstra træt om dagen. Og det kan vi egentlig heller ikke. De putter ham tidligere end før når han skal sove til middag og han sover gerne 2 timer, som han plejer.

Hvad mener du? Kan han sagtens selv regulere sit søvnforbrug? Har din bog om søvn, har prøvet de forskellige metoder du beskriver, også "strygemetoden" men synes ikke helt det virker på den lille rod ;-)

På forhånd tak for hjælpen :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger