Amning + søvn

24. april 2013

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Amning + søvn

Kære Helen

Min mand og jeg har en rigtig dejlig datter på 15 mdr.

I forhold til amning og søvnvaner har vi/jeg gjort alt det fra starten, man ikke "bør", og det betyder, at vi har givet hende nogle vaner, der er svære at komme væk fra, hvilket vi gerne vil prøve på nu. Især hvad angår tre ting:

For det første har jeg vænnet hende til at falde i søvn om aftenen ved at blive ammet (hun kan godt falde i søvn om dagen ved at blive lagt i barnevogn/klapvogn osv. og køre tur, men vi har aldrig bare kunnet lægge hende i sin seng, lift osv. og få hende til at falde i søvn af sig selv. Der har ligesom skullet nogle "stimulanser" til).

For det andet har jeg vænnet hende til at sove i vores seng (dvs. jeg lægger mig med hende og ammer hende, hvorefter hun falder i søvn i vores seng. Jeg har prøvet mange gange at lægge hende over i sin egen seng, efter hun er faldet i søvn, men enten vågner hun lige med det samme, når jeg lægger hende derned, eller også orker jeg ikke at forsøge og er selv træt og falder i søvn sammen med hende).

For det tredje vågner hun rigtig mange gange om natten (bl.a. fordi hun er generet af børneeksem, dvs. hun ligger og klør sig og ligger uroligt), og i den forbindelse har jeg vænnet hende til at blive ammet for at få ro på hende igen.
Det lykkes mig af og til at få hende til at sove videre uden at blive ammet, men for det meste har jeg ikke overskud til det og ammer hende derfor, hver gang hun vågner, fordi det har været det nemmeste på kort sigt, og fordi hun bliver frustreret og ikke kan finde ro igen, hvis ikke hun får brystet.

Vi har før givet hende en ...

Annonce

... kold tyrker, hvilket var noget af det værste, jeg har oplevet, og jeg følte mig som verdens dårligste mor. Mens den kolde tyrker stod på sov jeg i stuen, og min mand havde "natarbejdet". Vores datter var frustreret og ville ud af sengen og ud af værelset.

Den kolde tyrker virkede kun en kort periode, men det var effektivt i forhold til at få hende til at sove igennem, så længe det varede.

Min mand og jeg har således tre ønsker, som vi vil bede dig om råd til:

At hun skal sove i sin egen seng (den står p.t. lige ved siden af vores seng. Hun har ikke sit eget værelse, fordi vi ikke har lavet et rum til det i huset endnu).

At hun skal kunne falde i søvn om aftenen uden at blive ammet.

At hun skal sove igennem uden at blive ammet om natten (skal vi forsøge at holde hende i sengen eller tage hende op og gå rundt med hende? Hun er ret så stærk og viljestærk og vil græde og skrige, og hvis jeg ikke ligger i sengen, vil hun prøve at kravle ned. Det prøver hun fx, hvis jeg er oppe på toilettet om natten).

Måske er det urealistisk at vænne hende til alle tre ting på én gang. I så fald vil du måske anbefale, at vi tager en ting ad gangen og i en bestemt rækkefølge?

Det skal desuden siges, at hun kan blive meget gal og "skælde ud", når hun bliver frustreret over noget.

Sut og puttebamse og lign. har hun smidt væk, når vi har prøvet at give hende det. Men hun har - efter hun startede i vuggestue - brugt en dukke til trøst derhenne, så den kan vi nok godt forsøge at bruge nu herhjemme om natten, tænker jeg.

Hvordan skal vi gribe det an på den for alle parter bedst mulige måde?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig