Brev:
Afbrudt søvn - nu på 10.døgn
20. juli 2010
Alder:
18 mdr.
Afbrudt søvn - nu på 10.døgn
Hej Helen.
Jeg har netop meldt mig ind i desperation på at høre din mening, vejledning mm.
Det vedrører vores 18 mrd gamle pige, Ella som i de seneste 10-12 nætter konsekvent har vågnet omkring kl. 23-01 og dernæst været/holdt sig vågen i 2 timer til godt 3.00. Sover ca. med 4 timers interval, hvilket er helt NYT.
Hun har altid sovet ganske ok. Vi har i perioden givet hende en flaske varm mælk, men ikke lykkedes at falde til ro, trods trøsten, aen mm.
Kort fortalt, da er vi netop flyttet til Grønland, hvilket er en stor psykisk belasning for hende og hendes udvikling, med alle de nye omgivelser, indtryk mm. Endvidere rejste min mand allerede herop d. 1.april, d. 10.juni flytter jeg så ud til mine forældre, hvor vi bor til d. 1.juli. Så alt har jo givetvis været meget turbulent for hende.
Har nu boet i Grønland 3 uger og efter den første uge, starter det her helvede, rent ud sagt.
Hun deler værelse med sin søster på 3½ år. De seneste to nætter har vi haft dem skilt ad, hvor søs har sovet hos os og Ella i sin seng. Med sin skrigen og klynken, er den store blevet vækket gang på gang og endvidere falder de først i søvn kl. 21.30 pga grin, hygge mm.
Vi har været/ ER MEGET frustrede over Ellas adfærd særligt om natten. Også over HVOR LÆNGE det her dog vil tage? Vi er møgtrætte konstant og bliver smågnavre overfor hinanden pga frustration og søvnmangel.
Hvad tror vi selv?
KLØE:
Allerførst troede vi opvågningerne skyldtes en slem kløe forårsaget af et udslæt, som lægen heroppe vurderer kan være Børneeksem.
ØRERNE:
Eller mellemørebetændelse, som blev afvist af lægen.
TANDFREMBRUD:
Hun fik sin første tand som 13 mrd og de er jo bare væltet frem og hver gang fornemmer vi, hun er påvirket af smerter i forbindelse med tandfrembruddene - og flere kigger nu frem.
PSYKISKE UDVIKLING:
Måske er det hendes psykiske udvikling, set udfra ovenstående eller og blot et misk-mask af det hele ...ELLER måske skyldes det, at vi har forvænnet hende med at affordre hende med en flaske mælk HVER gang, hun er vågnet den 1.gang?? (var ellers vænnet af med aftenflasken ).
Hvad gør vi?
PUTNING:
Hun lægges ind og får kys og kram og en sang. Her er der ingen problemer med at falde hen.
Mellem Kl 23 - 01 vågner hun med klynken og skrigen, vi arb på IKKE at tage hende op, men går hen til hende, giver nys og siger godnat - dette MANGE gange.
Jeg sidder da udenfor hendes dør og forsøger med at sige "du skal sove Ella, god nat", men hun er næsten utrøstelig og har givetvis brug for mere tryghed fra os.
Vi HAR prøvet at sidde/ligge ved hendes side, men hun bliver tændt og kommer i hopla, hvorfor vi går ud efter nys nys og godnat. Hun bliver naturligvis ved.
I nat er så den 3.nat i træk, hvor min mand har måtte overgive sig efter 2 timers cirkus og køre hende i bilen. Efter 10 min er hun helt væk og lægges i seng. Hun vågner da kl. 6.30 (hvilket også er hende meget uvant. "plejer at sove til 7.00-7.30")
HUn har IKKE fået sin flaske mælk, som i nat var det første hun bad om: "MAM MAM", hun blev derimod tilbudt vand, men nægtede det.
Ligenu er jeg på grådens rand.´Ved ikke hvad vi skal stille op. Om to dage venter os et 16 dages besøg af svigerforældrene, der skal bo her. Oh my God!!
Hjælp - jeg har brug for din mening, vejledning mm. (ps. hun sover sin eneste lur fint i sin barnevogn om dagen og dette i 2½-3 timer).
Hilsen