Afbrudt søvn - nu på 10.døgn

20. juli 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Afbrudt søvn - nu på 10.døgn

Hej Helen.

Jeg har netop meldt mig ind i desperation på at høre din mening, vejledning mm.

Det vedrører vores 18 mrd gamle pige, Ella som i de seneste 10-12 nætter konsekvent har vågnet omkring kl. 23-01 og dernæst været/holdt sig vågen i 2 timer til godt 3.00. Sover ca. med 4 timers interval, hvilket er helt NYT.
Hun har altid sovet ganske ok. Vi har i perioden givet hende en flaske varm mælk, men ikke lykkedes at falde til ro, trods trøsten, aen mm.

Kort fortalt, da er vi netop flyttet til Grønland, hvilket er en stor psykisk belasning for hende og hendes udvikling, med alle de nye omgivelser, indtryk mm. Endvidere rejste min mand allerede herop d. 1.april, d. 10.juni flytter jeg så ud til mine forældre, hvor vi bor til d. 1.juli. Så alt har jo givetvis været meget turbulent for hende.

Har nu boet i Grønland 3 uger og efter den første uge, starter det her helvede, rent ud sagt.

Hun deler værelse med sin søster på 3½ år. De seneste to nætter har vi haft dem skilt ad, hvor søs har sovet hos os og Ella i sin seng. Med sin skrigen og klynken, er den store blevet vækket gang på gang og endvidere falder de først i søvn kl. 21.30 pga grin, hygge mm.

Vi har været/ ER MEGET frustrede over Ellas adfærd særligt om natten. Også over HVOR LÆNGE det her dog vil tage? Vi er møgtrætte konstant og bliver smågnavre overfor hinanden pga frustration og søvnmangel.

Hvad tror vi selv?

KLØE:
Allerførst troede vi opvågningerne skyldtes en slem kløe forårsaget af et udslæt, som lægen heroppe vurderer kan være Børneeksem.

ØRERNE:
Eller mellemørebetændelse, som blev afvist af lægen.

TANDFREMBRUD:
Hun fik sin første tand som 13 mrd og de er jo bare væltet frem og hver ...

Annonce

... gang fornemmer vi, hun er påvirket af smerter i forbindelse med tandfrembruddene - og flere kigger nu frem.

PSYKISKE UDVIKLING:
Måske er det hendes psykiske udvikling, set udfra ovenstående eller og blot et misk-mask af det hele ...ELLER måske skyldes det, at vi har forvænnet hende med at affordre hende med en flaske mælk HVER gang, hun er vågnet den 1.gang?? (var ellers vænnet af med aftenflasken ).

Hvad gør vi?

PUTNING:
Hun lægges ind og får kys og kram og en sang. Her er der ingen problemer med at falde hen.
Mellem Kl 23 - 01 vågner hun med klynken og skrigen, vi arb på IKKE at tage hende op, men går hen til hende, giver nys og siger godnat - dette MANGE gange.

Jeg sidder da udenfor hendes dør og forsøger med at sige "du skal sove Ella, god nat", men hun er næsten utrøstelig og har givetvis brug for mere tryghed fra os.

Vi HAR prøvet at sidde/ligge ved hendes side, men hun bliver tændt og kommer i hopla, hvorfor vi går ud efter nys nys og godnat. Hun bliver naturligvis ved.

I nat er så den 3.nat i træk, hvor min mand har måtte overgive sig efter 2 timers cirkus og køre hende i bilen. Efter 10 min er hun helt væk og lægges i seng. Hun vågner da kl. 6.30 (hvilket også er hende meget uvant. "plejer at sove til 7.00-7.30")

HUn har IKKE fået sin flaske mælk, som i nat var det første hun bad om: "MAM MAM", hun blev derimod tilbudt vand, men nægtede det.

Ligenu er jeg på grådens rand.´Ved ikke hvad vi skal stille op. Om to dage venter os et 16 dages besøg af svigerforældrene, der skal bo her. Oh my God!!

Hjælp - jeg har brug for din mening, vejledning mm. (ps. hun sover sin eneste lur fint i sin barnevogn om dagen og dette i 2½-3 timer).

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.