Brev:
Sove uden mælk
13. april 2010
Alder:
9 mdr.
Sove uden mælk
Kære Helen.
Min dreng er nu 9 måneder gammel, og han er glad og aktiv. Han bliver dog stadig ammet fire gange i døgnet: om eftermiddagen, kl.19, før han bliver lagt til at sove, omkring kl.23-24 og kl.04-05. Han sover derfor ikke så længe ad gangen uden mælk.
Indtil for nylig blev han dog ammet 3 gange om natten, men nu er det altså lykkedes mig at springe måltidet midt nat over ved at vugge ham i søvn igen. Hvis jeg prøver at springe ét af de nu to natlige måltider over, bliver han meget ulykkelig. Som jeg tidligere har skrevet er han helt utrøstelig, græder og græder, og kaster sig rundt i mine arme. Han vil ikke drikke vand af kop, flaske e.l.
Jeg har fået et råd af min sundhedsplejerske, som går ud på ikke at tage ham op af sin seng, når han vågner og græder, men blot ligge i min seng ved siden af og lade som om, jeg sover. Hun mener, han er gammel nok til at sove fra kl.19 til kl.06 uden mælk, og at han nu skal lære, at der ikke er noget at hente om natten overhovedet – der sover man. Men jeg har det ikke godt med at lade ham ligge, når han skriger og er så ulykkelig. Hun mener, det er en magtkamp, og jeg skal vise, jeg mener det. Jeg synes blot ikke, det skal være på den måde.
Så jeg vil høre dig, hvilke realistiske krav man kan stille til en dreng på 9 mån. mht. mælk om natten? Hvor lang tid skal han kunne klare sig uden? Han spiser og drikker godt dagen igennem, så jeg er ret sikker på, han får, hvad han har behov for.
Jeg vil blive glad, hvis du vil lave en dagsplan, som svarer til et barn på 9 mån. Han skal starte i dagpleje i dag, hvor han skal afleveres ml.8-9, spise frokost kl.11 og sove omkring kl.12-12.30 og hentes kl.15-16.
Tak på forhånd!