Svar: Sove uden mælk

13. april 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Børn er forskellige og der findes naturligvis enkelte børn, som kan sove uden mælk om natten, når de er 9 måneder gamle. MEN, det er nu ganske få! De fleste børn vil i den alder have behov for 3 amninger dagligt og de ligger ofte aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, sen aften og inden middagsluren.

Der er således intet unormalt i at din dreng søger brystet aften, sen aften og tidlig morgen, det lyder helt relevant, det er så amningen om eftermiddagen I skal forsøge at få erstattet med et mellemmåltid i stedet.

Når han bliver 10 måneder vil det være relevant at trappe ned til 2 amninger og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen (04).

En plan for dagen til et 9 måneders barn, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller lidt sødmælk af kop

Afleveres i dagpleje 8-8.30

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.

Formiddagslur, sover måske 45 minutter

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle, ½ hårdkogt æg osv. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, så I er sikre på at han får mad nok.

Puttes til middagslur kl. 12-12.30

Eftermiddag 15-16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt tykmælk med ...

Annonce

... frugtmos, banan eller rugbrødsdrys, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød eller fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad som smager af noget, der skal være mos og mad i stykker. Spiser som I andre helt almindelige børnevenlige retter :) Vand eller lidt sødmælk af en kop.

Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet, for at sikre at han får mad nok.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Ammes

Som planen er hos jer, vil det sandsynligvis være naturligt at jeres dreng stille og roligt trapper ud af amningen kl. 23-24. Man kunne godt forestille sig at han stille og roligt ville kunne få mindre og mindre der og så kunne sove fra kl. ca 20 til næste morgen tidlig kl. 04, hvor han så blev ammet igen. Det kan I arbejde hen imod, når han er 10 måneder gammel. Lige nu er det helt relevant at han får mælk sine 3 gange i døgnet og de må gerne ligge aften, sen aften og tidlig morgen :)

Håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)

- Læs i øvrigt min bog "Sådan får du dit barn til at sove!", den beskriver meget fint den alder og udvikling som jeres dreng går igennem lige nu og hvad du kan forvente i forhold til søvn - både nu og fremover :) Og jeg går ikke ind for at børn skal græde sig ulykkeligt i søvn og at man skal se det som en magtkamp - uha da! Der findes mange gode måder at få børn til at sove på, så køb min bog :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)