Svar: Sove uden mælk
13. april 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Børn er forskellige og der findes naturligvis enkelte børn, som kan sove uden mælk om natten, når de er 9 måneder gamle. MEN, det er nu ganske få! De fleste børn vil i den alder have behov for 3 amninger dagligt og de ligger ofte aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, sen aften og inden middagsluren.
Der er således intet unormalt i at din dreng søger brystet aften, sen aften og tidlig morgen, det lyder helt relevant, det er så amningen om eftermiddagen I skal forsøge at få erstattet med et mellemmåltid i stedet.
Når han bliver 10 måneder vil det være relevant at trappe ned til 2 amninger og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen (04).
En plan for dagen til et 9 måneders barn, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller lidt sødmælk af kop
Afleveres i dagpleje 8-8.30
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, sover måske 45 minutter
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle, ½ hårdkogt æg osv. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, så I er sikre på at han får mad nok.
Puttes til middagslur kl. 12-12.30
Eftermiddag 15-16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt tykmælk med frugtmos, banan eller rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød eller fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad som smager af noget, der skal være mos og mad i stykker. Spiser som I andre helt almindelige børnevenlige retter :) Vand eller lidt sødmælk af en kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet, for at sikre at han får mad nok.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Som planen er hos jer, vil det sandsynligvis være naturligt at jeres dreng stille og roligt trapper ud af amningen kl. 23-24. Man kunne godt forestille sig at han stille og roligt ville kunne få mindre og mindre der og så kunne sove fra kl. ca 20 til næste morgen tidlig kl. 04, hvor han så blev ammet igen. Det kan I arbejde hen imod, når han er 10 måneder gammel. Lige nu er det helt relevant at han får mælk sine 3 gange i døgnet og de må gerne ligge aften, sen aften og tidlig morgen :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
- Læs i øvrigt min bog "Sådan får du dit barn til at sove!", den beskriver meget fint den alder og udvikling som jeres dreng går igennem lige nu og hvad du kan forvente i forhold til søvn - både nu og fremover :) Og jeg går ikke ind for at børn skal græde sig ulykkeligt i søvn og at man skal se det som en magtkamp - uha da! Der findes mange gode måder at få børn til at sove på, så køb min bog :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske