Snart 4 år og tisser i bukserne

4. juli 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

Snart 4 år og tisser i bukserne

Hej Helen.

Kæmpe tak for dine mange gode råd. Vi har endnu engang brug for dit gode indspark.

Jeg har tidligere skrevet ang. vores datter, E, som fylder 4 i August. Hun har gennemlængere tid haft meget svært ved at gå på toilet, når hun skal tisse. Det er ikke unormalt, at hun i børnehaven kan have 2-3 uheld og yderligere 2, når hun kommer hjem. Vi har indført faste tidspunkter til tissetider både i børnehaven og derhjemme. Vi forsøger så vidt muligt ikke at reagere alt for meget på det, så hun på den måde får negativ opmærksomhed.

Når hun bliver bedt om at gå ud og prøve at tisse, så skal man følge hende derud for at være sikker på, at hun nu også gør det. Ellers bliver hun hurtigt distraheret af noget andet.

Når hun tisser i bukserne, så går hun bare rundt med våde bukser og siger intet om det. Nogen gange opdager vi det. Andre gange ikke. Så opdager jeg det først ...

Annonce

... f.eks. om aftenen, når hun får nattøj på, hvor jeg kan lugte, at bukserne mildest talt stinker af tis. (Det skal lige siges, at der ikke er nogen problemer med afføring eller med at hun tisser i sengen - om natten er der stort set ingen problemer.)

Hun er begyndt at få røde mærker af hendes våde underbukser og hun kommenterer selv, at det lugter. Hun er blevet testet for blærebetændelse o.lign. og det er der intet af.

Det har stået på i mange måneder uden den store fremgang. Vi har nu lavet regler om, at det kun er mig, der tager "snakken" med hende omkring hendes toiletbesøg, så hun kun skal forholde sig til en omkring det.

Har du nogen gode råd til, hvad vi kan gøre? Jeg er meget nervøs for, at hun når et punkt, hvor de andre børn i børnehaven begynder at kommentere det, og at hun derfor risikere at blive mobbet.

Håber du kan hjælpe.

Med venlig hilsen

E's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor