Laver i underbukser

7. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Laver i underbukser

Kære Helen

Min datter på 3 år og 4 mdr. er lige blevet "blefri" her over de sidste par uger.

Lidt baggrund: Vi har, som familie, haft nogle voldsom hektiske måneder. Jeg er blevet gravid med vores 2. barn i september og hele oktober og november har jeg været sengeliggende med voldsom kvalme og opkast (som ikke engang er helt slut endnu). Samtidig har min mand startet nyt job i udlandet (Qatar), hvortil han flyttede lige som min kvalme/opkast begyndte. Vores datter måttet passes af bedsteforældre.
Da jeg fik det bedre, flyttede hele familien derned (sidst i nov).

For at det ikke skal være løgn blev min mand efter 3 uger dernede, og da vores datter lige havde snust til hendes nye børnehave, sendt til Frankrig på skole i 5 uger. På grund af min kvalme og da jeg syntes alt var meget nyt, valgte jeg at tage tilbage til dk og være til midt januar, hvor min mand kommer hjem til Qatar igen.
Ja, det lyder også i mine ører fuldstændig vanvittig at byde sit stakkels barn, har også verdens dårligste samvittighed.......

Hun har over flere uger udvist interesse for at gå på toilettet. Jeg har IKKE presset det ...

Annonce

... mindste på, fordi jeg har tænkt at nu kommer det stille og roligt og hun skulle ikke presses til noget, da vi også lige har sagt hun skulle af med sutten (med råd fra tandlægen). Lige pludselig en dag var hun blefri og er meget dygtig til at tisse på toilettet. Jeg har kunne mærke at hun ikke bryder sig om at lave stort på toilettet og jeg har derfor sagt til hende at skulle hun lave lort måtte hun meget gerne bare sige til, så kunne hun få ble på og gøre det i den.

Hun har de første dage sagt til, men så begyndt at gøre det i hendes underbukser. Det har jeg sagt at det duer ikke, så skal hun måske bare have ble på lidt igen med dette nægter hun pure. Hun er jo en stor pige nu, som hun siger. Hun siger hun ikke vil på toilettet og lave lort, eller gøre det i bleen. Jeg har fortalt om alle dem hun kender som også gør det i bleen, men det virker ikke til at virke.

Nu har jeg en stærk fornemmelse at hun prøver at holde det inde, så hun ikke skal forholde sig til det.

Mit spørgsmål er: Hvordan hjælper jeg min datter bedst muligt ift at lave stort, så hun ikke får nederlag??

Med venlig hilsen
Sigrids mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder