Brev:
Laver i underbukser
7. januar 2013
Alder:
3 år, 4 mdr.
Laver i underbukser
Kære Helen
Min datter på 3 år og 4 mdr. er lige blevet "blefri" her over de sidste par uger.
Lidt baggrund: Vi har, som familie, haft nogle voldsom hektiske måneder. Jeg er blevet gravid med vores 2. barn i september og hele oktober og november har jeg været sengeliggende med voldsom kvalme og opkast (som ikke engang er helt slut endnu). Samtidig har min mand startet nyt job i udlandet (Qatar), hvortil han flyttede lige som min kvalme/opkast begyndte. Vores datter måttet passes af bedsteforældre.
Da jeg fik det bedre, flyttede hele familien derned (sidst i nov).
For at det ikke skal være løgn blev min mand efter 3 uger dernede, og da vores datter lige havde snust til hendes nye børnehave, sendt til Frankrig på skole i 5 uger. På grund af min kvalme og da jeg syntes alt var meget nyt, valgte jeg at tage tilbage til dk og være til midt januar, hvor min mand kommer hjem til Qatar igen.
Ja, det lyder også i mine ører fuldstændig vanvittig at byde sit stakkels barn, har også verdens dårligste samvittighed.......
Hun har over flere uger udvist interesse for at gå på toilettet. Jeg har IKKE presset det mindste på, fordi jeg har tænkt at nu kommer det stille og roligt og hun skulle ikke presses til noget, da vi også lige har sagt hun skulle af med sutten (med råd fra tandlægen). Lige pludselig en dag var hun blefri og er meget dygtig til at tisse på toilettet. Jeg har kunne mærke at hun ikke bryder sig om at lave stort på toilettet og jeg har derfor sagt til hende at skulle hun lave lort måtte hun meget gerne bare sige til, så kunne hun få ble på og gøre det i den.
Hun har de første dage sagt til, men så begyndt at gøre det i hendes underbukser. Det har jeg sagt at det duer ikke, så skal hun måske bare have ble på lidt igen med dette nægter hun pure. Hun er jo en stor pige nu, som hun siger. Hun siger hun ikke vil på toilettet og lave lort, eller gøre det i bleen. Jeg har fortalt om alle dem hun kender som også gør det i bleen, men det virker ikke til at virke.
Nu har jeg en stærk fornemmelse at hun prøver at holde det inde, så hun ikke skal forholde sig til det.
Mit spørgsmål er: Hvordan hjælper jeg min datter bedst muligt ift at lave stort, så hun ikke får nederlag??
Med venlig hilsen
Sigrids mor