Prutteble

23. august 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

Prutteble

Hej Helen

Vi har en søn på snart 4 år, som siden han var 3 år og 3 måneder har været helt blefri i dagtimerne med MEGEt få uheld. Han er virkelig god til at sige til i god tid, vi havde en kort og god afvænning, og han kan selv gå på toilettet, tisse og tørre sig bagefter.

Han bruger stadig natble, og vi kan se på mængden af urin, at han har brug for den. Det haster sådan set heller ikke.

Men, han VIL bare ikke lave stort på toilettet. Han vil have ble på. I sig sev er det ikke et problem, men det sker bare tit det, at han så først får lavet "prutter", når han ...

Annonce

... skal i seng, hvor han får natble på, for han vil ikke bede om at få prutble på, selvom vi har sagt, at det må han da bare så gerne. Med hensyn til at "prutte" på toilettet, så har vi prøvet mange ting: synge imens, læse imens, sætte et lille bræt på, så han sidder bedre.

Problemet - synes vi - er, at han går og holder sig hele dagen, så han har tit ondt i maven om aftnen. Cirka hver tredie dag har han så ondt, at det smitter af på hans appetit (han spiser nærmest intet til aften de dage). Igen, han VIL bare ikke have ble på før han skal i seng.

Har du et godt råd?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin