Brev:
Jeg dur ikke til noget
22. august 2022
Alder:
5 år, 10 mdr.
Jeg dur ikke til noget
Hej Helen,
Vi vil spørge, om du kan tolke en bestemt adfærd og give råd til, hvad vi kan gøre.
Vores datter O. er 5 år. Hun bliver 6 år om 2 måneder. Vi blev skilt, da hun var 4 år. Hun er halv tid hos mor og far. O. er enebarn.
O.s sovedyr hedder nisseven og er det tøjdyr, hun er mest knyttet til. Hun gemmer den bag ryggen og beder mig eller hendes bonusmor om at vælge hånd. Når vi vælger hånden med nisseven, giver hun den til os, hvorefter hun går grædende væk og siger: Jeg får aldrig nisseven. Jeg ser aldrig nisseven igen.
Det kan gentage sig med andre tøjdyr og legetøj, hun er knyttet til. Hendes yndlings Paw Patrol figurer for eksempel. Hun spørger i en leg: Hvilken Paw Patrol hund, vil du gerne være. Vi svarer: Vi synes, du skal vælge. Eller: Du må bestemme, hvilken hund du helst vil være. Hun insisterer på, at vi skal vælge. Uanset hvilken vi vælger, bliver hun ked af det og græder og går ind i et hjørne bag et skab og siger, at hun aldrig får lov til at være den figur.
En gang imellem bryder hun sammen, gemmer sig under et bord eller ind i et hjørne bag skabet og siger: Jeg dur ikke til noget. Ingen elsker mig.
Jeg siger til min kæreste: Det er en flot trøje, du har på. O. siger: Har jeg ikke en flot trøje på? Jeg siger: Din trøje er også virkelig flot. O. svarer: Nej, hendes trøje er flottere end min. Min trøje er grim.
O. sidder i bilen og siger pludselig: Jeg kan ikke lide mig selv. Hendes bonusmor svarer: Hvorfor ikke det? Du er da den smukkeste og dejligste pige. O. svarer: Det synes jeg ikke.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen,
O.s far