Jeg dur ikke til noget

22. august 2022

Kategori:
Alder:
5 år, 10 mdr.

Jeg dur ikke til noget

Hej Helen,

Vi vil spørge, om du kan tolke en bestemt adfærd og give råd til, hvad vi kan gøre.

Vores datter O. er 5 år. Hun bliver 6 år om 2 måneder. Vi blev skilt, da hun var 4 år. Hun er halv tid hos mor og far. O. er enebarn.

O.s sovedyr hedder nisseven og er det tøjdyr, hun er mest knyttet til. Hun gemmer den bag ryggen og beder mig eller hendes bonusmor om at vælge hånd. Når vi vælger hånden med nisseven, giver hun den til os, hvorefter hun går grædende væk og siger: Jeg får aldrig nisseven. Jeg ser aldrig nisseven igen.

Det kan gentage sig med andre tøjdyr og legetøj, hun er knyttet til. Hendes yndlings Paw Patrol figurer for eksempel. Hun spørger i en leg: Hvilken Paw Patrol hund, vil du gerne være. Vi svarer: Vi synes, du skal vælge. Eller: Du må bestemme, hvilken hund ...

Annonce

... du helst vil være. Hun insisterer på, at vi skal vælge. Uanset hvilken vi vælger, bliver hun ked af det og græder og går ind i et hjørne bag et skab og siger, at hun aldrig får lov til at være den figur.

En gang imellem bryder hun sammen, gemmer sig under et bord eller ind i et hjørne bag skabet og siger: Jeg dur ikke til noget. Ingen elsker mig.

Jeg siger til min kæreste: Det er en flot trøje, du har på. O. siger: Har jeg ikke en flot trøje på? Jeg siger: Din trøje er også virkelig flot. O. svarer: Nej, hendes trøje er flottere end min. Min trøje er grim.

O. sidder i bilen og siger pludselig: Jeg kan ikke lide mig selv. Hendes bonusmor svarer: Hvorfor ikke det? Du er da den smukkeste og dejligste pige. O. svarer: Det synes jeg ikke.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,
O.s far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.

Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...

22. maj 2024 | Opdragelse | 5 år

Familie logistikken hænger ikke sammen

Kære Helen, Jeg har to overordnede spørgsmål som jeg søger råd på....

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder