Brev:
Opdragelse - 23 mdr.
21. august 2022
Alder:
23 mdr.
Opdragelse - 23 mdr.
Kære Helen.
Jeg kunne godt bruge et råd om opdragelse af en 2 årig. Jeg er alene med hende. Hun går i vuggestue. Hun er en dejlig pige, der leger godt med sine bamser (give mad osv), duplo, sandkasse, jeg eller bedsteforældrene skal dog altid være med i legen. Hun er lidt reserveret overfor andre, og skal lige se dem an, men er nysgerrig på andre. Lidt sent udviklet grovmotorisk og forsigtig.
Jeg er sådan i tvivl om, hvorvidt jeg griber opdragelsen rigtigt an. Hun kan finde på at kaste med maden (når hun ikke vil have mere, selvom jeg aldrig presser hende til at spise, og hun bare kan lade det ligge). Hun vil ikke kravle op eller ned ad trappen i huset, griner bare (selvom hun udemærket kan, og ikke har haft dårlige oplevelser med det), så jeg må støtte hende i at gå eller bære hende. Hun vil ikke ligge stille når hun bliver skiftet (tissebleer skiftes stående). Når jeg siger nej til noget, gør hun det alligevel.
Jeg prøver at være tydelig i tale og kropssprog. Desværre føler jeg tit at vores samvær bliver præget af konflikter, hvor jeg bliver irriteret på hende. Jeg er ellers et meget tålmodigt menneske, men måske ikke så god til at sætte grænser.
Hvordan sætter man grænser på en god og tydelig måde? Nogle gange tænker jeg, at hun måske ikke kan mærke mig tydeligt nok, og det er derfor hun søger grænser. Jeg bruger stort set aldrig mobiltlf når jeg er sammen med hende, men jeg er ofte lidt træt, men prøver at engagere mig i legene, eller læser for hende, og snakker og tumler med hende.
Kærlig hilsen
mor