Hjælp til farmand

3. februar 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Hjælp til farmand

Kære Helen,

Tusind tak for en fin brevkasse. Jeg læser den flittigt sammen med nogle af dine bøger:)

Emnet omhandlet hjælp til at få farmand mere ind på banen igen.

Vi har to dejlige børn V. på 2,5 år og A på 5 måneder. Begge to nogle rolige børn.
V. har efter min mening stort set altid ville putte sammen med mor, dog har der i tidligere perioder også været med farmand. Denne periode er meget savnet fra både min og især fra min mands side af. Jeg har læst forskellige muligheder for hvordan farmand kan komme mere ind på banen, ved at give ham bad, o.l., men min mand plejer også at sige, at det er OK for ham, hvis jeg putter.

Jeg har foreslået fx., at jeg kunne tage på biblioteket imens han putter børnene, for så har V. ikke en valgmulighed og kan ikke hele tiden vælge mor. Det samme gælder bleskift. Det er også kun mor der duer der…

Vi har altid og lige siden V. blev født, sørget for, at det “at sove og blive puttet” skal altid forbindes med noget rart. Han har altid sovet rigtig godt. Han havde en periode, inden lillesøster kom til verden, hvor vi havde forsøgt at putte ham ind på eget værelse. Dette har virket i en periode, dog vågnede han hver nat kl 01:00 sharp og ville ind til os. Det fik han selvfølgelig lov til, men efter en periode syntes vi, at det var synd for ham at han vågnede hver nat, så vi ændrede ...

Annonce

... strategi til samsovning hvor vi er nu. Lillesøster sover så i tremmesengen ved min side. Det hele fungerer fint i øjeblikket og der er enighed mellem min mand og jeg, at sådan her kører vi i en periode, til begge børn flyttes ind på Vs værelse, så han ikke er alene. Det tænker vi de kunne finde noget glæde ved at sove på samme værelse.
Lige nu får han også lov til at sove i vores seng, så han ikke får følelsen af at blive afvist, mht. lillesøster.

Jeg er personligt løbet tør for ideer for hvordan jeg bedst kan hjælpe min mand ved at han igen kan putte V.
Jeg plejer at foreslå bad, aften hygge som sker faktisk automatisk, men vi kan ikke sige til V “at i dag er det farmand der putter” for så græder han til han ikke kan trække vejret eller hulker voldsomt hvis mor ikke putter…

Jeg ved at situationen er flere siddet: det er både hårdt for farmand at være den der hele tiden bliver afvist, og for nyligt, men små jalousi bemærkninger rettet mod mig :), men det er heller ikke nemt at mor altid skal have “ påhæng på” alle vegne. Hans lille verden bryder sammen hvis jeg ikke er hjemme de første fem minutter, og så plejer han at være OK igen og de hygger sig rigtig godt sammen. Det kræver bare altid, at mor er “ ud af huset” :).

Håber du har nogle guldkorn til os :)
På forhånd tak for din tid.

Med venlig hilsen
Den fortvivlede mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

26. juli 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Søskendejalousi - 2 år, 5 mdr.

Hej Helen. Min datter på 2,5 år reagerer utrolig voldsomt på at have fået en...

23. juli 2024 | Renlighed | 2 år, 7 mdr.

Påmindelser om toiletbesøg?

Hej Helen! Mange tak for svaret på mit sidste spørgsmål! Nu står vi...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

13. juni 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Mistrivsel i vuggestue

Kære Helen. Min datter på 2 år og 6 måneder går i en vuggestue med cirka 25...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg