Brev:
Hjælp til farmand
3. februar 2022
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hjælp til farmand
Kære Helen,
Tusind tak for en fin brevkasse. Jeg læser den flittigt sammen med nogle af dine bøger:)
Emnet omhandlet hjælp til at få farmand mere ind på banen igen.
Vi har to dejlige børn V. på 2,5 år og A på 5 måneder. Begge to nogle rolige børn.
V. har efter min mening stort set altid ville putte sammen med mor, dog har der i tidligere perioder også været med farmand. Denne periode er meget savnet fra både min og især fra min mands side af. Jeg har læst forskellige muligheder for hvordan farmand kan komme mere ind på banen, ved at give ham bad, o.l., men min mand plejer også at sige, at det er OK for ham, hvis jeg putter.
Jeg har foreslået fx., at jeg kunne tage på biblioteket imens han putter børnene, for så har V. ikke en valgmulighed og kan ikke hele tiden vælge mor. Det samme gælder bleskift. Det er også kun mor der duer der…
Vi har altid og lige siden V. blev født, sørget for, at det “at sove og blive puttet” skal altid forbindes med noget rart. Han har altid sovet rigtig godt. Han havde en periode, inden lillesøster kom til verden, hvor vi havde forsøgt at putte ham ind på eget værelse. Dette har virket i en periode, dog vågnede han hver nat kl 01:00 sharp og ville ind til os. Det fik han selvfølgelig lov til, men efter en periode syntes vi, at det var synd for ham at han vågnede hver nat, så vi ændrede strategi til samsovning hvor vi er nu. Lillesøster sover så i tremmesengen ved min side. Det hele fungerer fint i øjeblikket og der er enighed mellem min mand og jeg, at sådan her kører vi i en periode, til begge børn flyttes ind på Vs værelse, så han ikke er alene. Det tænker vi de kunne finde noget glæde ved at sove på samme værelse.
Lige nu får han også lov til at sove i vores seng, så han ikke får følelsen af at blive afvist, mht. lillesøster.
Jeg er personligt løbet tør for ideer for hvordan jeg bedst kan hjælpe min mand ved at han igen kan putte V.
Jeg plejer at foreslå bad, aften hygge som sker faktisk automatisk, men vi kan ikke sige til V “at i dag er det farmand der putter” for så græder han til han ikke kan trække vejret eller hulker voldsomt hvis mor ikke putter…
Jeg ved at situationen er flere siddet: det er både hårdt for farmand at være den der hele tiden bliver afvist, og for nyligt, men små jalousi bemærkninger rettet mod mig :), men det er heller ikke nemt at mor altid skal have “ påhæng på” alle vegne. Hans lille verden bryder sammen hvis jeg ikke er hjemme de første fem minutter, og så plejer han at være OK igen og de hygger sig rigtig godt sammen. Det kræver bare altid, at mor er “ ud af huset” :).
Håber du har nogle guldkorn til os :)
På forhånd tak for din tid.
Med venlig hilsen
Den fortvivlede mor.