Svar: Hjælp til farmand
3. februar 2022
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse og tanker omkring at få far mere på banen :) Jeg vil naturligt gerne dele lidt tanker med dig omkring dette emne.
Det er, som du også er inde på, en rigtig god idé, at far og søn gør nogle ting sammen - det vil være rigtig godt, at det er faste ting, som at det f.eks. er far, som gør alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at det er far ,som giver jeres dreng bad, hjælper ham ble og nattøj på, giver ham hans godnatmåltid, børster hans tænder osv. Og først derefter tager mor så over.
Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil det være for far at tage mere og mere over selve putningen. Det betyder, at han på sigt kan være den, som også lægger V. i seng, den der læser godnathistorie, og den der siger godnat. Men når det så er sagt, så er det dog helt naturligt, at V også har brug for sin mor og gerne vil sige godnat til dig - og det bedste ville måske være, hvis I kunne komme dertil, hvor I f.eks. skiftedes til at læse godnathistorie og putte om aftenen.
Lige nu tænker jeg altså, at far skal gøre alt det, som leder op til putning. Mor tager over, og I siger godnat til far, men mor putter. Når I så har gjort det i en periode, så vil næste skridt f.eks. være, at far f.eks. læser godnathistorie og derefter kommer mor også ind og siger godnat, kysser og putter. Ligesom det faktisk er vigtigt, at når mor læser nu, så kommer far ind og siger godnat, kysser og putter. Så det bliver naturligt at sige godnat til jer begge. Så det bliver naturligt, at der er et skift mellem mor og far. Og det bliver naturligt, at I på sigt derfor også skiftes til at sidde hos ham, læse højt osv. Så det bliver naturligt, at I på sigt kan sige "i dag er det far, som putter dig".
Jeg tænker også, at I skal overveje, om det er nu, at børnene skal flytte på værelse sammen. Det kunne være en idé at flytte dem på værelse sammen, når lillesøster bliver 6 måneder. I har allerede planlagt, at det skal ske, og det er ofte et godt tidspunkt. I den alder, skal hun lære at sove uden mælk midt nat, og når hun bliver 8-10 måneder gammel og kommer separationsfasen, så er det ofte sværere at flytte hende ud af soveværelset. I kunne derfor overveje, om I skulle lave nyt sovearrangement og dermed nye soverutiner i løbet af de næste uger... netop for også at vænne jeres dreng til, at nu fungerer det lidt anderledes, men det er stadig okay.
Det er også vigtigt, at far og søn gør ting sammen i hverdagen. Du nævner, at ved bleskift, så er det også kun mor, der dur - og det er naturligt sådan, at hvis det altid er mor, der har skiftet bleen, så vil jeres dreng naturligt ikke kunne forstå, hvorfor det pludselig skal være anderledes. Jo mere far deltager i alle hverdagsting, jo bedre er det naturligt for deres forhold og båndet mellem dem, så det betyder, at far naturligt skal kunne skifte ble, give bad, hjælpe med af- og påklædning, sko på, hælde mad op på tallerkenen, hjælpe med spisning osv. osv. På en helt naturlig måde.
Det er ofte også en god idé, at far og søn laver noget, som kun er for dem. Det kan være gymnastik, svømning, musik og bevægelse... ligesom det vil være godt, at far tager V med op at handle, at de går i haven sammen, ordner cykel sammen, vasker bil sammen, går i skoven sammen, i parken sammen, på legepladsen sammen osv. Hvad der nu er af muligheder, hvor I bor. Det er vigtigt, at både far og søn har en oplevelse af, at far naturligt kan bruges. At far passer på jeres dreng, trøster, beroliger, betrygger osv. når der er behov for det. At far er en man kan dele oplevelser med, grine med osv. som alle disse oplevelser er med til at give.
Det er også vigtigt, at du medtænker, hvordan I forældre reagerer, når jeres dreng afviser far. Du skriver, at far bliver ked af at blive afvist, og det kan jeg godt forstå! Jeres dreng er dog i en alder, hvor han naturligt forsøger at finde ud af, hvad det han gør, gør ved andre. Og det er naturligt spændende at undersøge, hvad der sker, når han skubber far væk, afviser far. Jeres dreng gør det ikke for at være ond, men for at finde ud af, hvordan verden fungerer. Og hvis far igen og igen bliver ked af det, så er det naturligt spændende for jeres dreng at undersøge...
Derfor er det rigtig godt, hvis far nogle gange i stedet for at blive ked af det og trække sig kan finde overskud og humor frem og f.eks. sige "din lille morfis, her i huset kilder vi de frække børn" og så tage fat i ham, kilde ham, lege han er en løve, som spiser ham eller lignende. Så jeres dreng oplever, at far kan man ikke bare skubbe væk, far vil ham rigtig gerne, og far er sjov at være sammen med.
Du skal også overveje, hvordan du reagerer, når jeres dreng afviser far. Hvis du altid har taget over, og altid er den der gør tingene, fordi det hele så forløber lettere, så er du med til at signalere, at far ikke dur, at du er bedre til det - og det kan faktisk forstærke modstanden overfor far. Derfor er det meget vigtigt, at du bakker op om, at far sagtens kan. Det kan f.eks. være, hvis der skal skiftes ble, eller hjælpes med sko, mad eller lignende, så må du meget gerne direkte sige "nu hjælper far dig, jeg står lige her", så jeres dreng direkte hører, at du bakker op om, at far godt kan. Men samtidig også får trygheden ved, at du stadig er der. At far hjælper ham betyder ikke, at mor forsvinder.
Det er også vigtigt, at I forældre viser glæde ved hinanden og fremstår som en enhed. At I sidder sammen i sofaen, at I holder i hånden, når I går tur, at I kysser og krammer foran børnene. Det er godt, hvis jeres børn ser og vokser op med, at mor og far har noget sammen, mor og far er en enhed, som ikke kan spilles ud mod hinanden.
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog om børn og opdragelse, hvor du også kan læse mere om, hvordan far kommer på banen, og hvordan I kan møde jeres dreng og hans spirende selvstændighed:)
Rigtig meget held og lykke - og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske