Søn på 4,5 år - social adfærd

15. august 2019

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Søn på 4,5 år - social adfærd

Hej Helen

Vi er bekymrede for vores søns sociale adfærd. Vores søn på 4,5 bliver let fysisk overfor andre i en konflikt. Vi skriver for at få råd og vejledning til at guide ham i sprog og handlinger, da han jævnligt reagerer fysisk overfor andre børn. Vi er bange for, at han fortsætter i et negativt socialt mønster, hvis ikke vi griber ind med en særlig indsats nu!

Vi har fokus på, at han skal:

- lære at sætte ord på, hvad han gerne vil i en leg/relation

- lære at håndtere afvisninger

- være fleksibel og gå på kompromis med det, han ønsker, der skal ske i en leg

- lære at efterleve alderssvarende krav fra vi forældre og andre voksne

S. er en glad, nysgerrig og meget aktiv dreng på 3,5 år. Han er meget motorisk og fysisk stærk og har tidligt udviklet et godt og varieret sprog. Han elsker alt med fart og bolde, nyder at være i naturen, kan lide kreative aktiviteter med fordybelse og er meget aktiv og deltagende i musik og bevægelse (Samtale og noter fra vuggestuen). Alt i alt mange styrker. Hans store udfordring er den sociale adfærd, da han ofte bliver fysisk overfor de andre børn. Eksempelvis hvis han føler sig udenfor i en leg, møder afvisning, et ”forkert blik” og at skulle gå på kompromis/ ikke må bestemme i en leg. Vores fornemmelse er, at han reagerer fysisk pga. afmagt/forvirring i flere situationer, da han ikke aner, hvad han skal gøre. Indimellem kan vi føle, at han reagerer fysisk, for at se/ mærke vores reaktion på det, som en grænsesøgning. Ved en afvisning (eks. kusine/nevø) vil han ofte blive en drillepind, for stadig at få en form for opmærksomhed.

Vi forældre og personalet i vuggestuen (fra ca. 2,5 år) har haft stor opmærksomhed på at lære ham de sociale spilleregler ved at guide ham i, hvad man siger og gør for at skabe kontakt og at blive en del af en leg og at opbygge relationer. Desværre har han været den ældste i vuggestuen i 6 mdr. og med næsten 6 mdr. ned til det næste barn, hvor han ofte var meget hård ved særligt en dreng, som fysisk var mindre og ikke så veludviklet sprog pga. spansk afstamning. S. ...

Annonce

... har altid set og søgt meget opad til ældre børn og været mere observerende og ydmyg i situationer, hvor større børn fanger hans interesse. Note fra vuggestuen: Pædagoger har ofte fortalt, at han trives godt i voksenstyrede aktiviteter, men når der er givet ”slip” er det svært for ham, hvad han lige skal gøre.

Han går nu i en stor Naturbørnehave med godt 100 børn, hvor der er meget frie rammer stort set udenfor dagen lang. Der er ikke daglige gruppesamlinger og faste aktiviteter. Børn skal ofte selv opsøge de aktiviteter, der bliver tilbudt af de voksne. Desuden er personaleressourcerne fordelt over et stort, uoverskueligt område (både inde og ude) Vi er særligt bekymrede for, at S. fortsætter i et negativt mønster og bliver set som ”ham, der slår” og at det også bliver hans eget selvbillede i en alt for tidlig alder. Vi er også kede af, hvis S. ikke får så meget hjælp og bliver guidet i legerelationerne. Han har så mange personlige styrker, hvormed han kan blive en attraktiv legekammerat. Vi vil gerne, at han lærer at bruge sine mange styrkesider positivt sammen med sit sprog og udtrykker, hvad han gerne vil.

1. Hvordan irettesætter/guider vi ham på en tydelig, anerkendende måde med ord og handling?

2. Hvordan får vi ham til at bruge sit veludviklede sprog overfor andre børn fremfor at skubbe/slå?

3. Hvordan guider vi ham til at vise og bruge alt det han kan på en positiv måde, så han bliver den attraktive legekammerat, som han har potentiale for at blive?

Dette brev blev skrevet for knap et år siden, men aldrig sendt i dette forum. Med hjælp fra børnehaven fik vi mulighed for at deltage i en familiegruppe, som har hjulpet vi forældre med forskellige opgaver, fokuspunkter og konkrete redskaber over en periode på 4 mdr, hvor vi var sammen i 3 timer med andre familier til leg og spisning og vi fik direkte sparring på de situationer vi oplevede der.

Jeg har med glæde læst din bog Børn og opdragelse, men her fandt jeg ikke lige råd ift. vores udfordringer med S. Håber du kan hjælpe os på vej...

På forhånd TAK!

Kærlig hilsen
S´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi