Annonce

Annonce

Brev:

Søn på 4,5 år - social adfærd


15. august 2019

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Søn på 4,5 år - social adfærd

Hej Helen

Vi er bekymrede for vores søns sociale adfærd. Vores søn på 4,5 bliver let fysisk overfor andre i en konflikt. Vi skriver for at få råd og vejledning til at guide ham i sprog og handlinger, da han jævnligt reagerer fysisk overfor andre børn. Vi er bange for, at han fortsætter i et negativt socialt mønster, hvis ikke vi griber ind med en særlig indsats nu!

Vi har fokus på, at han skal:

- lære at sætte ord på, hvad han gerne vil i en leg/relation

- lære at håndtere afvisninger

- være fleksibel og gå på kompromis med det, han ønsker, der skal ske i en leg

- lære at efterleve alderssvarende krav fra vi forældre og andre voksne

S. er en glad, nysgerrig og meget aktiv dreng på 3,5 år. Han er meget motorisk og fysisk stærk og har tidligt udviklet et godt og varieret sprog. Han elsker alt med fart og bolde, nyder at være i naturen, kan lide kreative aktiviteter med fordybelse og er meget aktiv og deltagende i musik og bevægelse (Samtale og noter fra vuggestuen). Alt i alt mange styrker. Hans store udfordring er den sociale adfærd, da han ofte bliver fysisk overfor de andre børn. Eksempelvis hvis han føler sig udenfor i en leg, møder afvisning, et ”forkert blik” og at skulle gå på kompromis/ ikke må bestemme i en leg. Vores fornemmelse er, at han reagerer fysisk pga. afmagt/forvirring i flere situationer, da han ikke aner, hvad han skal gøre. Indimellem kan vi føle, at han reagerer fysisk, for at se/ mærke vores reaktion på det, som en grænsesøgning. Ved en afvisning (eks. kusine/nevø) vil han ofte blive en drillepind, for stadig at få en form for opmærksomhed.

Vi forældre og personalet i vuggestuen (fra ca. 2,5 år) har haft stor opmærksomhed på at lære ham de sociale spilleregler ved at guide ham i, hvad man siger og gør for at skabe kontakt og at blive en del af en leg og at opbygge relationer. Desværre har han været den ældste i vuggestuen i 6 mdr. og med næsten 6 mdr. ned til det næste barn, hvor han ofte var meget hård ved særligt en dreng, som fysisk var mindre og ikke så veludviklet sprog pga. spansk afstamning. S. ...


Annonce

... har altid set og søgt meget opad til ældre børn og været mere observerende og ydmyg i situationer, hvor større børn fanger hans interesse. Note fra vuggestuen: Pædagoger har ofte fortalt, at han trives godt i voksenstyrede aktiviteter, men når der er givet ”slip” er det svært for ham, hvad han lige skal gøre.

Han går nu i en stor Naturbørnehave med godt 100 børn, hvor der er meget frie rammer stort set udenfor dagen lang. Der er ikke daglige gruppesamlinger og faste aktiviteter. Børn skal ofte selv opsøge de aktiviteter, der bliver tilbudt af de voksne. Desuden er personaleressourcerne fordelt over et stort, uoverskueligt område (både inde og ude) Vi er særligt bekymrede for, at S. fortsætter i et negativt mønster og bliver set som ”ham, der slår” og at det også bliver hans eget selvbillede i en alt for tidlig alder. Vi er også kede af, hvis S. ikke får så meget hjælp og bliver guidet i legerelationerne. Han har så mange personlige styrker, hvormed han kan blive en attraktiv legekammerat. Vi vil gerne, at han lærer at bruge sine mange styrkesider positivt sammen med sit sprog og udtrykker, hvad han gerne vil.

1. Hvordan irettesætter/guider vi ham på en tydelig, anerkendende måde med ord og handling?

2. Hvordan får vi ham til at bruge sit veludviklede sprog overfor andre børn fremfor at skubbe/slå?

3. Hvordan guider vi ham til at vise og bruge alt det han kan på en positiv måde, så han bliver den attraktive legekammerat, som han har potentiale for at blive?

Dette brev blev skrevet for knap et år siden, men aldrig sendt i dette forum. Med hjælp fra børnehaven fik vi mulighed for at deltage i en familiegruppe, som har hjulpet vi forældre med forskellige opgaver, fokuspunkter og konkrete redskaber over en periode på 4 mdr, hvor vi var sammen i 3 timer med andre familier til leg og spisning og vi fik direkte sparring på de situationer vi oplevede der.

Jeg har med glæde læst din bog Børn og opdragelse, men her fandt jeg ikke lige råd ift. vores udfordringer med S. Håber du kan hjælpe os på vej...

På forhånd TAK!

Kærlig hilsen
S´s mor

Læs Helens svar »



Annoncer

Produktnyheder

3 fordele ved højtlæsning for dit barn

Læser du højt for dit barn? Hvis ikke, bør du overveje at begynde på det. Studier viser nemlig, at børn opnår en lang række fordele ved højtlæsning. Og højtlæsningen behøver ikke at tage halve eller hele timer – selv 10 eller 15 minutter inden barnet skal sove er nok til, at barnet vil opleve en ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

30. august 2019 | Opdragelse | 5 år

Børnehave skift

Kære Helen, Det er nu 10 måneder siden vi skrev til dig ang. vores søn som...

Læs hele brevet og Helens svar


23. maj 2019 | Sovevaner | 4 år, 8 mdr.

Putning af datter på 4 1/2 år

Kære Helen Jeg skriver til dig vedr min datter på 4 1/2 år. Jeg skrev til...

Læs hele brevet og Helens svar


23. april 2019 | Renlighed | 3 år, 10 mdr.

Renlighed - knap 4 år

Kære Helen. Jeg skriver til dig vedr. min datters renlighed. Emnet fylder...

Læs hele brevet og Helens svar


4. april 2019 | Sygdom | 5 år

Lægeskræk og vaccination

Kære Helen. Endnu engang tak for et rigtig brugbart skriv ang. C og hendes...

Læs hele brevet og Helens svar


20. marts 2019 | Kost og ernæring | 5 år

Kræsen pige på 5 år

Kære Helen. Tak for dit gode svar ang. vores datter (C., som lige er fyldt 5...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor


Annonce