1årig kræver sin mor

30. januar 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

1årig kræver sin mor

Kære Helen.

Vi har nu fornøjelsen af den dejligste lillebror på 1 år. Storesøster er helt fantastisk; omsorgfuld, betænksom, glad for ham og nogle gange knap så glad.

Han er på mange måder en meget glad, nysgerrig og herlig dreng, der stortrives ved vores dejlige dagplejemor. Han er tydeligvis optaget af verden omkring ham, nysgerrig på den og deltagende i den. Han er glad for sin far og vi har - modsat første gang - formået at være lidt mere lige i forældreskabet dvs. far tager lige så meget nætterne, er på og jeg har også haft brug for at dele omsorgsopgaven med ham - også for at kunne få tid sammen med storesøster.

Min udfordring er, at han søger mig meget....på en lidt anstrengende måde. Det handler ikke bare om at han vil op og være sammen med mig. Det virker næsten som om, at han brokker sig. Jeg kan komme hjem og se, at far står og laver noget i køkkenet mens ungerne hver især leger med noget. Lige så snart han ser mig, kaster han legetøjet fra sig og begynder at græde. Lige så snart jeg tager ham op, stopper han, men han virker ikke særlig glad; han læner sig mod et eller andet/peger og jeg finder sjældent ud af hvad han gerne vil....og så små-græder han igen.

Når jeg har dem alene - hvilket er en del - er det ikke megen tid han kan sidde med noget selv, førend han sætter i kravl efter mig og vil op.

Han accepterer at være på gulvet en hel del mere når han er sammen med sin far eller mormor. Eller ved dagplejen. Han er superglad for sin dagplejemor og hun fortæller at han er sådan en dejlig, glad og herlig ...

Annonce

... dreng - der stort set aldrig er utilfreds eller sådan rigtig ked af det.

Når jeg siger farvel, brokker han sig lidt, men hun har nemt ved at aflede ham og inden jeg er helt ude af bryggerset, er han stoppet med at græde. I starten protesterede han ikke så meget. Han er tydeligvis glad når vi henter ham.

Jeg tænker at han selvfølgelig "tanker op" ved mig, men jeg bliver bekymret for, hvad der ligger til grund for at han ikke bliver tilfreds/afstemt. Hvad skal jeg byde ind med?

Mit problem er i bund og grund også at jeg bliver irriteret over hans insisteren (han brøler næsten) på mig; jeg bliver presset når jeg ikke kan få "lov" til at lave madpakken, lave en kop kaffe, lave havregrød, børste mine tænder e.l. Når jeg er alene med dem, er det svært og jeg gør hvad jeg kan for at have ordnet en masse på forhånd. Når far er hjemme kan han aflede, men nogle gange kan synet af mig - hvis jeg f.eks. står og laver mad - gøre at han dropper hvad han har gang i for at opsøge mig. Jeg hader at mærke irritation overfor mine børn, for det har sjældent en særlig god effekt på vores samspil og mit overskud. Men det værste er faktisk at jeg ikke evner at se bag hans adfærd - og når jeg ikke gør det har jeg ikke den instinktive, nødvendige rummelighed. Og jeg er bare så bange for at få sat gang i en negativ spiral/udvikling i vores relation, som ikke er god for ham......for han er simpelthen en megalækker dreng!

Kan du ikke hjælpe mig lidt på vej - både med at forstå og med nogle konkrete handlingsstrategier?

TAK!
Med venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder