Dårlig til at dele og konflikthåndtering

19. januar 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Dårlig til at dele og konflikthåndtering

Kære Helen

Jeg er mor til en pige på 2,5 år. Hun er vores første og går i vuggestue fra ca 9-15. dagligt.

Jeg har fornemmelse af, at hun ikke rigtigt trives for tiden. Hun vil gerne afsted men kommer i mange konflikter i vuggestuen.

Hun har meget svært ved at dele legetøj og vente på sin tur og bliver meget ulykkelig når hun møder modstand. Indimellem har hun sparket ud eller kradset. Dette både herhjemme og i vuggestuen. Hun er dygtig sproglig og kan sige mange ting.

Jeg har på ...

Annonce

... fornemmelsen, at vuggestuepersonalet synes hun er lidt uopdragen. At hun ikke får "nej" nok herhjemme.

Jeg synes, det er så synd for hende, at hun har det svært men synes ikke vi laver andet end at sige nej og tage konflikter herhjemme. Men hvornår er man streng nok.

Hvordan takler vi bedst konflikter som " jeg laver en scene og sparker ud, fordi jeg fx ikke vil vaske hænder eller have strømpebukser på" og hvordan lærer man hende at dele?

På forhånd mange tak

Med venlig hilsen
En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.