Opdrager du dit barn til at være venlig

7. august 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Opdrager du dit barn til at være venlig

Hej Helen.

Efter at have læst din artikel om ovenstående har jeg et spørgsmål til dig;

For hvordan finder man balancen mellem at drage omsorg for andre, men samtidig ikke at ”glemme” sig selv?

Fortiden har gjort, at jeg aldrig fik lært at mærke efter egne behov, og jeg kæmper den dag i dag stadig med dette. (Jeg skulle tage mig af min kræftsyge mor fra jeg var 3 til 9 år gammel, inden hun gik bort – og herefter blev tabet ikke bearbejdet, følelserne blev nærmere fortrængt. Det skyldtes nok tiden dengang, i dag er sorg slet ikke så stort et tabu, og man er mere ...

Annonce

... opmærksom på børn, gudskelov)

Nu er min dreng jo ikke så gammel endnu, men når vi skal til at lære ham at være venlig;

Hvordan finder jeg balancen mellem at lære ham omsorg for andre, samtidig med, at han husker egne behov? Egne behov skal ikke altid komme først, men er det så i den ”rækkefølge” et barn bør lære det?

Altså først lærer de at sætte ord på deres følelser og mærke efter, hvordan de har det indeni med en given situation for eksempel – og først senere i livet lærer de empati og omsorg?

Jeg ønsker ikke, at han bliver som jeg.

Mange tak for dine råd.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder