Min søn er bange og ked

7. april 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Min søn er bange og ked

Hej Helen

Endnu et brev fra mig :)

Min søn er inde i en meget svær periode. Han vil ikke i børnehave og græder, når vi snakker om at han skal afsted.

Vi har talt med børnehaven om det og de mener, at vi hjælper ham for meget og at han derfor ikke er god til at tackle de udfordringer, som børnehave-livet byder på. Fx finder de det problematisk, at min mand - når han afleverer vores søn om morgenen - spørger nogle af de andre børn om vores søn må være med i deres leg. Vores søn tør aldrig selv spørge, så helt instinktivt har min mand ageret talerør for ham. Vi kan godt se, at det kan ...

Annonce

... være et problem, men er nu desperate efter at finde ud af, hvordan vi balancerer den hjælp og støtte, som vores søn skal have.

Hvor meget kan vi udfordre en forsigtig dreng på snart 4 år?

Han er utrolig følsom og mener ikke, at der er nogen der vil lege med ham. Han tager hver en lille afvisning meget personligt og tyer ofte til gråd, når verden går imod ham - hvilket den gør tit.

Hvordan lærer vi ham at tackle "afvisninger" på en god måde? Hvordan styrker vi generelt hans selvværd? (Det er formentlig et stort spørgsmål, men findes der mon nogle enkelte, gode råd?)

Venligst, Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor