Afvænning fra sut

26. april 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Afvænning fra sut

Hej Helen,

Min datter på 2 år og 8 mdr er meget glad for sin sut. Vi har lige været til vores første tandlægebesøg med hende, hvor de anbefalede os, at hun burde smide sutten omkring 3-3½ års alderen for ikke at få et permanent suttebid.

Spørgsmålet er så, hvornår det er optimalt at gøre det og hvordan vi skal gribe det an.

Min datter bruger sut når hun sover, når hun skal trøstes om dagen og hvis hun er træt, men hun er ikke af de børn, hvor sutten hænger i hendes mundvig konstant. Hun bruger en sut i munden og har det bedst med en i hver hånd samtidig - dvs. 3 sutter på én gang. Skal man mon vænne ...

Annonce

... hende fra dem en ad gangen eller alle på en gang?

Vi har ikke villet smide sutten tidligere, fordi hun fra november til januar var igang med at smide bleen, flytte ind på et nyt værelse pga. at lillesøster snart skulle bruge hendes værelse og samtidig flytte i juniorseng. Det var rigeligt for hende. Det er dog gået rigtig godt alt sammen. Så skulle hun have en pause, syntes vi, og så er lillesøster lige kommet. Til september starter hun i børnehave, så lige omkring da skal det heller ikke være.

Hvor lang tid kan vi regne med det tager at vænne hende fra sutten?

På forhånd tak for hjælpen,
Mange hilsner
IMLO

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. juli 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Søskendejalousi - 2 år, 5 mdr.

Hej Helen. Min datter på 2,5 år reagerer utrolig voldsomt på at have fået en...

23. juli 2024 | Renlighed | 2 år, 7 mdr.

Påmindelser om toiletbesøg?

Hej Helen! Mange tak for svaret på mit sidste spørgsmål! Nu står vi...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

13. juni 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Mistrivsel i vuggestue

Kære Helen. Min datter på 2 år og 6 måneder går i en vuggestue med cirka 25...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin