Nægter at spise rigtig mad

16. marts 2021

Alder:
7 mdr.

Nægter at spise rigtig mad

Kære Helen,

Jeg har en skøn dreng på 7,5 måned. Selvom han for det meste er en glad dreng med let smil, og som både følger sin vægtkurve og er godt med motorisk, så har jeg mange udfordringer med ham både i forhold til søvn og mad.

Han har aldrig haft et godt sovehjerte. Har siden fødslen vågnet mange gange hver nat både for at få mælk og tryghed, hvilket jeg ikke har være nærig med at give. Da han var omkring 5 måneder startede vi stille op på skemad, fordi han viste interesse. Der røg dog ikke noget særligt ned, hvilket jeg har taget helt roligt. Når han mistede interessen, tog jeg ham bare ned fra stolen, så det blev en god oplevelse. Har fuldammet ved siden af.

Og sådan er jeg bare gået langsomt frem i håbet om, at han efterhånden ville begynde at spise mere og opleve følelsen af at blive mæt af rigtig mad (og ikke bare se det som legetøj). Fandt dog ret hurtigt ud af, at han ikke var fan af at blive madet, så har kombineret skemad med BLW.

Nu er der snart gået 3 måneder, og der er endnu ikke sket fremskridt. Tvært imod. Som det er nu, skriger og græder han efter at have siddet i stolen i mere end 1 minut (nogle gange allerede inden han bliver sat i stolen). Hverken skemad eller mad han selv kan sidde med, bliver godkendt af den lille mand. Han prøver oftest at putte maden han selv sidder med i munden, men opgiver så efter et enkelt forsøg. Det ligner, at han bliver frustreret. Hvis jeg prøver at hjælpe (enten ved at brække små stykker af og putte i munden på ham, eller supplere med skemad) kammer han helt over og bryder sammen i gråd og flitsbue.

Jeg har prøvet med: helt lind grøntsagsmos af alle mulige forskellige slags grøntsager og rodfrugter både med og uden kød/fisk, grovere mos med mere tekstur, neutral smag, mere smagfuldt med krydderier eller sovs, grød, hjemmelavet, færdigkøbt, osv.

Herudover har han prøvet selv at sidde med blød frugt/grønt (f.eks. banan, avocado, ovnbagt eller kogt kartoffel, sød kartoffel, gulerødder, broccoli osv.), ristede rugbrødsbjælker, rugbrød i små hapsere med smør, leverpostej, makrelkræs mm., bananpandekager, bløde hjemmelavede barer af f.eks. mango og kokos, majs, pastaskruer og alt muligt andet jeg ved han ikke kan blive kvalt af. Har sågar ladet ham sidde med havregrød selv.

Intet af det ryger ned. Jeg prøver for så vidt muligt at vente med amning til han skal puttes, og ...

Annonce

... tilbyder altså den rigtige mad først. Nogle gange er han dog så opløst af gråd, at jeg lægger ham til. De fleste dage kan skitseres nogenlunde således:

Kl.4.30 vågner og ammes, sover lidt videre
Kl.6 vågner og står op (kan ikke strække ham længere)
Kl. 6.30 tilbydes grød + noget han selv kan sidde med + vand af kop (spiser intet)
Kl.8.30 ammes og puttes (sover cirka 30 minutter)
Kl.10.00 tilbydes mos + noget han selv kan sidde med + vand af kop (spiser intet)
Kl. 11.30 ammes og puttes (sover cirka 2 timer men med flere opvågninger hvor jeg skal trille barnevognen)
Kl.14.00 tilbydes mos + noget han selv kan sidde med + vand af kop (spiser intet)
Kl. 15.30 ammes og puttes (sover 30-60 minutter)
Kl. 18.00 aftensmad med familien – tilbydes det vi andre spiser både hele stykker og i findelt version (viser kortvarig interesse og skriger så igen)
Kl.19.15 ammes og puttes til natten
Kl.22.30 vågner og ammes

Og fra cirka kl. 24 vågner han så næsten hver time og klynker og/eller græder. Jeg ammer ham ikke i løbet af natten (kun hvis han er helt utrøstelig, men forsøger at få ham videre i søvnen med sut, nussen på ryggen, lidt vand, osv.).

Jeg har forsøgt at fjerne en eller flere amninger om dagen for at give mere plads til maden, men med det resultat, at han bliver ALT for sulten og absolut ikke havde overskud til at sidde i stolen og få mad.

Har også forsøgt at have ham på skødet og bruge andet end en ske som ske (f.eks. min egen finger eller en agurk), og at lade far made ham. Intet virker.
Jeg må indrømme, at jeg er på bar bund. Og udmattet med så lidt og afbrudt søvn, og så mange dårlige oplevelser ved bordet.

Hvordan kommer jeg videre, og får ham overbevist om, at maden altså er noget der godt kan mætte ham?

Har læst flere af dine forslag til dagsplaner, men det er svært at følge dem når ens dreng ingen rigtig mad vil indtage og insisterer på at stå så tidligt op. Spiser han intet, skal jeg så bare putte ham til hans lure helt uden mad eller mælk?

Beklager den lidt lange beskrivelse, men håber den giver nok info til, at du kan komme med et godt råd.

Bonusinfo: han har aldrig ville tage flaske, er født til tiden uden komplikationer, og har en storebror der er knap to år ældre. Han har to tænder i undermunden, som gjorde ham meget pylret da de brød igennem, men det er ovre nu.

Med venlig hilsen
En meget træt mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi