Adfærdændring (søvn, gråd og flaskeindtag)

17. maj 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Adfærdændring (søvn, gråd og flaskeindtag)

Kære Helen,

Først og fremmest tusinde tak for en god brevkasse. Den er simpelthen guld værd for nye børnefamilier.

Nu håber jeg så, at vi selv kan spørge dig lidt til råds og høre dig om dine tanker. Jeg skriver fordi, at vores lille pige, på snart 9 uger (på torsdag), har ændret adfærd den sidste uges tid og vi er lidt bekymret for, om der er noget vi overser.

Først lidt baggrundsinformation. Hun blev født én dag efter termin. En stor pige på 4.000 gram og 55 cm lang. De første dage var lidt op ad bakke, da amningen slet ikke kom op at køre og hun tabte 9,6% af fødselsvægten de første 3 dage. Vi startede så med supplerende mme, og gik efter to uger, uden fremskridt med amningen, over på udelukkende at give mme. Så langt så godt. Vi startede først på Nan Pro, men gik kort efter over på Nan Sensilac grundet problemer med hård mave. Den hjalp.

Hun har hele tiden spist meget, en del over gennemsnittet, og nærmest virket umættelig. De sidste par uger har det været ca. 170 ml 7-8 gange i døgnet. Altså en del over hvad hun burde indtage. Hun vejer nu ca. 6 kg (vejet via badevægt med hende i armene), men da hun generelt har virket til at trives fint, er det ikke noget som vi har tænkt mere over (det store flaskeindtag). Hun har generelt grædt lidt og sovet fint.

Hun har dog ikke altid været så god til at sove om dagen, hvor lurerne har varieret meget i længde, men slyngevuggen og barnevognen har altid været et sikkert hit. Om natten har hun sovet fint og ofte taget stræk af 3-4,5 timer fra hun bliver lagt omkring kl. 19/20 til kl. 06/07 og er faldet hurtig i søvn i løbet af natten efter flaskeindtag. Det har altid været svært at putte hende om aftenen, hvor hun har været meget urolig og kørt rundt med arme og ben. Det har ofte taget en times tid før hun finder ro og hun nægter at lade sig svøbe (måske fordi vi sjældent har gjort brug af det og kun lejlighedsvist om aftenen), men lange putteseancer om aftenen har vi egentligt blot levet med.

Den sidste uge har vi dog set en masse ændringer i hendes adfærd. Det gælder både ift. søvn, gråd og flaskeindtag. Det startede med, at hun for en uge siden begyndte at tage nogle ordentlige skrigeture på et par timer sidst på eftermiddagen og indtil hun blev lagt. Det passede dog nogenlunde med, at hun havde fået hård mave igen, på trods af, at den syrnede mme fra Nan ellers havde hjulpet i næsten halvanden måned, og vi begyndte derfor at give lactulose, hvilket hurtigt hjalp. Den eneste bekymring vi har haft ved hendes store indtag af mme, har været om hun overspiser og om hendes mave og tarmsystem kan følge med. Derudover begyndte hun også at være svære og svære at få til at sove.

Om onsdagen var vi så til zoneterapeut, da hun fik hård mave igen da vi begyndte at udtrappe lactulose efter et par dage. Samme dag anbefalede sundhedsplejersken, at vi forsatte ugen ud med mængden på 2 ml lactulose morgen og aften og så begyndte udtrapning her efter (startende i dag). Hun kommer nu af med sin afføring 1-2 gange i døgnet og den har fin konsistens, men hun virker stadig til at skulle have hjælp nogle gange, hvor vi er nødt til at stå og bøje hendes ben mod maven for at få hende til at presse og her til morgen havde hun så hård mave igen, selvom at vi først skal til at starte udtrapningen i dag, men det må vi tage som det kommer. Har du evt. nogle gode råd til dette?

Men nu lidt om de adfærdsændringer vi har set, som alle er kommet nogenlunde samtidig.

Søvn:
Samme eftermiddag, som vi var til zoneterapeut, sov hun forsat dårligt, men om aftenen sov hun igen helt fantastisk og dagen efter var det som om, at hun stadig var meeeget træt. Som om hun skulle indhente en del søvn og var træt igen så snart at hun vågnede. Hun tog fx en lur på 5 timer midt på dagen og 2,5 time igen sidst på eftermiddagen. Den nat var dog helt forfærdelig søvnmæssigt og vi frygtede, at vi begyndte at vende om på nat og dag.

Nu har hun har den sidste uges tid pt kun kunne sove længere lure om dagen ved konstant bevægelse. Altså i slyngevuggen med motoren kørende eller i barnevognen i mens den rulles. Og de sidste par dage har hun også her ofte skulle hjælpes videre i søvnen efter første søvncyklus for at sove i længere tid. Hun har kunne sove ok om natten, men med stor variation i længden, 1-3 timers varighed (oftest 1,5-2 timer), og ingen af de lange stræk som hun tidligere kunne tage om aftenen/natten.

Det hele kulminerede så i går eftermiddags, hvor hun kun sov 5 små lure af 15-30 minutter ad gangen fra kl 15 og indtil kl. 22. Det resulterede i et voldsomt grædende barn sidst på aftenen, der slet ikke kunne komme videre i søvnen. Vi gjorde så det, som vi ellers havde svoret, at vi ikke ville begynde på om aftenen/natten, nemlig at lægge hende i slyngevuggen og lade den vugge med hjælp fra motoren. Endelig sov hun 3,5 time. Hun fik herefter en flaske kl. 02 og tog så 3 timer igen, denne gang i hendes side seng. Den næste lur var så lidt svære, men det lykkedes efter en time at få hende til at sove lidt over en time.

De sidste 24 timer har hun sovet således:
- 09:00-11:00: 2 timer i Slyngevuggen med motoren kørende
- 12:15-14:00: ca. 2 timer i barnevognen rullende
- 15:15-15:45: 30 minutter i barnevogn
- 16:30-16:45: 15 minutter i hendes nest (hos min kærestes forældre)
- 17:30-17:55: 25 minutter i hendes nest (hos min kærestes forældre)
- 19:15-19:55: 40 minutter i barnevogn rullende (vågnede grædende – formentligt sulten)
- 21:30-22:05: 35 minutter i hendes sideseng (vågnede her i voldsom gråd)
- 22:30-02:00: 3,5 time i hendes slyngevugge med motoren kørende i 3 af timerne
- 02:30-05:30: 3 timer i hendes sideseng
- 06:30-07:45: 1 time og 15 min. i sideseng
- 09:00-10:00: 1 time i slyngevuggen med motoren kørende.

Jeg er meget ...

Annonce

... bekymret for, at hun snart kun kan sove bevægende (også om natten) og om det kan ende med at blive en vane for hende på lang sigt. Når hun ikke får sin søvn i løbet af dagen resultere det i, at hun bliver voldsomt overtræt og gør, at hun slet ikke kan sove og finde ro, samtidig med, at hun bliver utrøstelig.

Vi har forsøgt os med at slukke motoren på slyngevuggen, eller stoppe barnevognen, efter at hun er faldet i søvn. Her sover hun så maks. 30 minutter uden bevægelse før hun vågner igen og oftest inden for ganske kort tid. Med motoren tændt eller trillende i barnevognen kan hun snildt sove 2-3 timer. Nogle gange skal hun dog lige have en sut et par gange undervejs, men så falder hun også oftest i søvn igen. Lige nu føles det generelt som mission impossible at få hende til at sove uden bevægelse, fordi hun her er så urolig, og endnu mere at fastholde hende i søvnen i længere tid ad gangen uden at hun konstant vågner op.

Er der noget vi bør være opmærksomme på, eller forsøge, ift. at sikre gode putte rutiner? Især dem sidst på eftermiddagen, som begynder at ligge tæt på tidspunktet hvor hun skal aftenputtes.

Frygter meget, at få et barn, som de næste 10 måneder ikke kan sove uden bevægelse. På den anden side, forsøger vi bare at lade hende sove så meget som muligt nu og når vi kan se, at hun kan sove 3 timer med motoren kørende om dagen, men samtidig kun kan sove 15-30 minutter uden. Så vælger vi at prioritere hendes søvn og lægge hende i vuggen og lade motoren køre. Og det virker som det, der skal til for at sikre 16-17 timers søvn.

Burde vi fx forsøge, at lægge hende i hendes sideseng herhjemme dagligt og hvis hun så vågner hurtigt og ikke kan falde i søvn igen, så skifte til Slyngevuggen? Slyngevuggen uden motoren kørende duer ikke. De har vi forsøgt. Så nu hun sjældent igennem én søvncyklus før hun vågner.

Gråd:
Hun er desuden begyndt at være utilfreds og græde stort set hver gang hun er vågen, og ikke kun eftermiddag/aften, selvom at det er værst her. Om aftenen kan gråden ofte minde om den fra når hun har virkelig ondt i maven, men vi kan ofte ikke rigtigt hjælpe hende af med noget og konsistensen er jo også fin, når det endeligt kommer. Hun slår dog en del prutter i løbet af dagen og ofte siger hendes mave også utroligt mange lyde når hun spiser og umiddelbart efter.

Gråden kommer især efter at hun har været vågen i en 30-45 minutter, som om at hun er blevet dødtræt igen - ofte kort tid efter at hun har spist. Den kommer oftest også inden hun skal spise, men det jo forståeligt hvis hun er sulten. Hun gider generelt ikke rigtigt at være i vores arme efter at hun har fået mad, her bliver hun hurtig utilfreds og så bliver hun igen mere rolig, når vi lægger hende, men også her kan hun bryde ud i gråd efter kort tid. Her kan vi så forsætte med skiftevis at tage hende op og lægge hende ned for sig selv, evt. på lejetæppet, indtil at vi igen forsøger at få hende til at sove når hun har været vågen i 1-1,5 time.

Vi kæmper sådan lidt med at finde ud af, om det skyldes ondt i maven, træthed, over-/understimulering eller noget helt tredje.
Vi har dog heldigvis stadig perioder hvor hun er glad for at ligge og pludre og smile, men oftest om morgenen. Resten af dagen i de vågne timer, kan hun godt virke lidt passiv og bare ligge og fokusere på noget, indtil at gråden tager over igen.

Flaskeindtag:
Som nævnt har hun altid spist store mængder ift. hendes vægt og stort set altid tømt flasken på 170 ml – dette niveau har hun fået siden d. 26. april. Vi har altid forsøgt at holde pauser og strække den over 15-20 minutter. Dette har hun fået hver 3-3,5 time. Nu oplever vi dog, at hun er begyndt at spise mindre per gang, men til gengæld går der ofte kun 2,5 time og maks. 3 timer. Nu spiser hun typisk 110-150 ml (oftest 130 ml). Jeg tænker dog, at det kan skyldes, at hun er i gang med at regulere sin appetit. Dette var vi også blevet varslet kunne ske, når hun nu har haft et stort indtag fra start. Vi havde dog håbet, at det ville være med samme varighed i mellem flaskerne.

Hun har desuden altid gylpet meget og er blevet svær at få til at bøvse. Det plejede vi ikke at have problemer med. Hun gylper næsten efter hvert måltid, i sær hvis det har været stort og nogle gange i meget store mængder. Sjovt nok gylper hun sjældent meget i slyngevuggen eller barnevognen, men liggende i hendes sideseng er der næsten garanti for gylp. Lægen mener dog ikke, at der er tale om refluks ud fra det beskrevne. Ofte kan jeg dog se, at det holder hende vågen. Hun kan lægge roligt når vi putter hende stille og så pludseligt blive urolig, spytte sutten ud og så gylpe. Herefter kan hun være svært at få til at falde til ro igen.

Af andre ting, så har hun virket meget fastlåst i nakken siden hun blev født. Hun kan egentligt godt dreje hovedet til begge sider, men hun virker ikke til at kunne dreje hovedet lige så meget til højre. Hun kan fx ikke lægge med kinden helt ned mod madrassen på denne side og hun kigger kronisk til venstre når hun sover. Uanset hvordan vi forsøger at lægge hende inden kigger. Derudover vil ofte kun ligge på maven i meget kort tid og når hun løfter nakken gør hun det også ”skævt”, hvor trækker mere til den ene side. Vi skal dog til osteopat/fysioterapeut i overmorgen og håber, at det kan hjælpe på problemet. Men kan dette have noget med søvnen og gråden at gøre?

Vi er generelt i tvivl, om der er noget vi skal forsøge at ændre, eller om vi bare skal se tiden an og finde ro i, at det forhåbentligt bare er en periode. Jeg er dog den af os, der har sværest ved at være i det og det kan også stresse min kæreste, men jeg vil så gerne kunne hjælpe og løse “problemet” for min kæreste og datters skyld.

Beklager den meget lange besked.

Venlig hilsen,
En fortvivlet far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder