Opstart i dagpleje - 10 mdr.

9. februar 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Opstart i dagpleje - 10 mdr.

Kære Helen

Lilly er nu 10 mdr og er begyndt i dagpleje for en god uge siden. Og det er, for at sige det ligeud, kaos og en katastrofe.

Vi havde godt regnet med at det kunne give udfordringer da hun altid har været tryggest i sikker havn ved far og mor og aldrig har haft lyst til at være ved andre end os. Det løsnede dog gevaldigt op for knap 1,5 mdr siden, hvor hun pludselig begyndte at kravle væk fra os, hen til andre (feks bedsteforældre, moster, faster eller lignende) og signalerede hun ville op. Og så længe hun har kunnet se os så har hun hygget og nusset med andre i stor stil - det var en kæmpe lettelse. Og derfor havde vi håbet at dagpleje-opstart ville gå lidt nemmere - men nej..

Hun har max været der en time om morgenen (udhvilet, mæt og tilpas når hun blir afleveret af far). Hun vil gerne sidde v dagplejemor men i det øjeblik far går så blir hun så ked af det og det fortsætter så til dagplejemor ringer igen da hun ikke kan få hende beroliget. Det har været svagt bedre de sidste to dage hvor hun kun har grædt halvdelen af tiden men stadig nok til at far er blevet tilkaldt (de andre små børn bliver meget kede af det, så det hele går op i en spids med alle ...

Annonce

... børn der græder).

Vi kender dagplejemor privat og har 100% tillid til hende - der findes ikke mere kærlig og omsorgsfuld person end hende. Så vi er helt sikre på at det ikke er hende der er problemet.

Hvad gør vi?

Dagplejepædagogen anbefaler at vi i næste uge trapper op med en time om dagen indtil vi har nået fuldtid (far starter på arbejde om to uger og hun skal være der mange timer om ugen fra 7-16, så vi er desværre ik i den situation hvor vi kan lave dage fra feks 9-13.
Desuden er de helt enige om at far ikke skal blive for længe ved Lilly og dagplejemor. Han skal selvfølgelig lige lade hende lande, få hende i dagplejemors arme og så ellers stille og roligt tage afsted.

Lilly kravler, står selv uden at holde ved noget, kan kravle op og ned af 4-trins trappe (vi står self. bagved hver gang), og går selv med gåvogn. Spiser enormt meget og er en ellers meget glad og snakkede pige. Sover rigtig godt undtagen i denne uge hvor putning har været en udfordring hvor hun har klynget sig til mor eller far og grædt og grædt fordi hun ik vil ligge selv i sin seng - det er ellers aldrig et problem.

En lang smøre, håber du kan hjælpe lidt.

Med venlig hilsen
mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder