Svar: Opstart i dagpleje - 10 mdr.

9. februar 2018

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Åh, det lyder bare rigtig hårdt. Det er naturligt rigtig svært at aflevere jeres datter, når hun er så ked af det, slet ikke kan finde ro og dagplejer til sidst må ringe efter jer...

I fortæller, at dagplejer er meget sød og omsorgsfuld, I har 100% tillid til at det er et dejligt sted at være, og det er rigtig godt. Det er en forudsætning for, at jeres datter også føler sig tryg ved stedet.

Jeg vil umiddelbart anbefale, at far bruger 1-2 dage sammen med jeres datter i dagplejen - altså ikke går, men bliver der sammen med hende, lader hende lege med de andre børn, spise sammen med de andre, prøver at lade dagplejer skifte hende osv. men hvor far hele tiden er der som den sikre base. På den måde kan far signalerer, at han er fuldstændig tryg ved situationen og bakke både verbalt og fysisk op om at dagplejer naturligt kan. Altså vise, at han har fuld tillid til dagplejer og stedet, og det kan jeres datter derfor også have. Og så går de sammen hjem igen og hun har oplevet at have et par gode timer i dagplejen, har ikke følt sig forladt, men har oplevet, at det faktisk kan være et okay sted at være.

Derefter vil det så være rigtig godt, at far går. Og det kan her være en rigtig god idé, at far ikke er for lang tid om at aflevere hende, fordi det kan opleves som at far trækker tiden eller er usikker på at gå - og det vil jeres datter også spejle sig i, så hvis hun fornemmer at han har svært ved at gå, så vil hun også have svært ved at være der og vil prostesterer mod at være der...

Det er derfor en balance mellem at gå med hende ind, lige lade hende lande osv. som du skriver - og så faktisk nogle gange ikke gøre afleveringen for lang, men i stedet aflevere hende direkte i favnen på dagplejer, fordi far på den måde signalerer "nu går jeg, og dagplejer passer på dig"...

Og så har dagplejer ret i, at det vil være godt, hvis I gradvist kan øge tidsintervallet, hvor jeres datter er der. Det er vigtigt, at hun oplever både at spise, lege og sove i dagplejen, fordi det er sådan hun lærer dagens rytme og tiden at kende. Hvis I konsekvent kommer efter 1 time, så kan man risikere, at hun meget hurtigt begynde at tro, at det kun er en time, hun skal være der. Hun vil sidde og spejde mod døren i håb om, at I snart kommer ind af døren og det kan være svært for hende så egentlig at slappe af og være i alt det, som ...

Annonce

... sker. At være der så længe at hun oplever lidt mere af hverdagens rytme kan derfor være en god idé og godt være vigtigt for at hun finder bedre ro i at være der... Ringer dagplejer efter jer, skal I naturligvis komme.

Det kan også være en overvejelse værd at aflevere hende på et andet tidspunkt. Du fortæller, at hun lige nu afleveres udhvilet, mæt og tilpas om morgenen, hvilket naturligvis er vigtigt og godt - men det lyder som om, at I afleverer hende lidt senere, end hun fremadretttet skal. Du nævner, at hun om kort tid skal afleveres kl 07, og jeg tænker faktisk, at I skal prøve dette. Hvis hun er en af de første børn som kommer i dagplejen, så vil dagplejer have mere tid og overskud til at tage sig af hende og være der for hende, når far går - og de andre børn begynder ikke at græde. Hun kan på den måde nå at lande lidt, før det næste barn træder ind i rummet... Samtidig oplever hun også, at de andre børns forældre går, så hun på den måde stille og roligt finder ud af, at det er sådan det foregår...

Hvis I afleverer hende tidligt, så kan det også være en idé at lade hende spise morgenmad i dagplejen kl 07. Det at blive sat ved bordet med en portion havregrød eller lignende, som er noget hun kender, vil for det første kunne gøre hende tryg - fordi hun ved, hvad hun skal, og samtidig har hun også noget at gå igang med, når far går. Det kan hjælpe hende videre med dagen, fordi det er nogle rutiner, som hun kender. Så prøv at tale med dagplejer om, hvilke muligheder I har for at aflevere tidligt og for at dagplejer i en periode serverer morgengrøden, når I kommer...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og nogle gange kan det også være en idé at vinke af to omgange. Så når far går, så kan far evt. gå hen til et vindue og vinke farvel igen der. Jeres datter kan altså blive afleveret i favnen på dagplejer, som går med hende hen til vinduet, og her kommer så far, og de vinker til hinanden, jeres datter ser, at nu er far gået og dagplejer hjælper hende så videre med dagen...

Jeg vil anbefale jer rigtig meget min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har lavet sammen med Erik Sigsgaard. Den handler netop om at sikre vores børn en rigtig god dag i dagpleje, vuggestue og børnehave - og den behandler alle emner fra man skal hjemmefra, hvad der sker i løbet af dagen, og til at man kommer hjem igen :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder