10 måneder - hård mave og laktulose

19. juni 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

 10 måneder - hård mave og laktulose

Kære Helen

Tak for gode svar og opmuntrende råd.

Lillebror sover desværre stadig rigtig dårligt. Ind mellem tager han nogle gode lange stræk (så han kan godt), men der er langt i mellem.

Det gælder fortsat kun om natten. Om dagen falder han nemt i søvn og sover fint.

Da storesøster havde store problemer med ørene, fik vi ham for en sikkerheds skyld tjekket hos lægen. Heldigvis syntes læge, at hans ører så helt fine ud.

Til gengæld mener han, at Isak har hård mave lidt for ofte og derfor måske lider af forstoppelse. Vi tænkte, at han måske bare var ved at finde en balance, nu hvor vi har skåret ned i antallet af flasker. Det er i øvrigt gået fint.

Men selvom han drikker godt dagen igennem og også ind imellem får lidt vand om natten (bare til at sove på hvis han har været vågen længe), har han stadig meget hård afføring (lægen kaldte det "hjortelorte", og det er netop sådan, det ser ud). Vi har også tit indtryk af, at det er prutter og eller ubehag, der vækker ham.

Lillebror har også lige ...

Annonce

... fået to tænder, og vi tænkte, at det måske var dem, der drillede. Og det kan det selvfølgelig også sagtens være. Men han har ikke haft feber, og han har spist som han plejer. Lægen siger også, at man kan få tynd mave, når man får tænder, og det har han jo bestemt ikke.

Jeg har selv haft vrøvl med maven som barn, og lægen mener, at lillebror er disponeret og derfor skal hjælpes på vej. Især nu hvor han spiser grovere kost.

Så lægen foreslog os at give lillebror sveskemos og lign til at få bedre gang i maven. Og hvis det ikke er nok, kunne vi overveje Lactulose.

Og nu tænker vi lige at høre din vurdering. Vi er selvsagt meget opsatte på at få det løst hurtigst muligt - tænk hvis det måske var årsagen til den dårlige søvn, og tænk hvis han har haft rigtig ondt og ikke kunne sige det...

Hvad tænker du? Er Lactulose vejen frem, og giver man det over længere tid?
Det er jo noget, han har døjet med relativt længe (vi troede bare, at han ikke fik nok væske).

På forhånd mange tak.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder