Sulten uafbrudt

8. august 2020

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Sulten uafbrudt

Hej Helen

Jeg har en søn, som er halvanden uge gammel, født 41+2, vejede over 4kg ved fødslen og sund og rask.

Problemet er, han vil ammes konstant og ikke får rigtigt sovet, men falder hele tiden i søvn ved brystet (selv om jeg prøver alle "tricks" for at holde ham vågen), hvorefter han igen vågner to, fem eller ti minutter senere og vil have bryst igen - og dette gentager sig i det uendelige.

Jeg er klar over at spædbørn skal ammes meget (dette er mit andet barn), men han virker hele tiden desperat sulten og jeg kan faktisk på intet tidspunkt i løbet af døgnet lægge ham fra mig eller lade faderen holde ham lidt for hver gang jeg prøver, så går der ca. to minutter og så skriger han febrilsk efter mad (og der er ingen tvivl om, hvad det er han ønsker). Han ...

Annonce

... virker konstant ekstremt sulten! Jeg har virkelig meget mælk og han er ikke i nærheden af at "tømme" brysterne, så det skyldes ikke mælkemangel. Og samtidigt får han jo hele tiden kun korte lure og ikke nok søvn. Det føles som en ond cirkel.

Vi har især de sidste par dage givet ham erstatning indimellem - simpelthen fordi jeg ikke kan mere og også har brug for noget søvn. Får han erstatning virker han straks meget tilfreds og afslappet og sover fint næsten fire timer efterfølgende. Jeg er meget tæt på at opgive at amme, fordi det tilsyneladende bare ikke fungerer og det er udmattende og ekstremt frustrerende med et barn, som virker som om, han ikke har det godt.

Han tager fint på (men har jo også fået erstatning), tisser fint og har daglig, normal afføring.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder