Brev:
Sulten uafbrudt
8. august 2020
Alder:
0 mdr.
Sulten uafbrudt
Hej Helen
Jeg har en søn, som er halvanden uge gammel, født 41+2, vejede over 4kg ved fødslen og sund og rask.
Problemet er, han vil ammes konstant og ikke får rigtigt sovet, men falder hele tiden i søvn ved brystet (selv om jeg prøver alle "tricks" for at holde ham vågen), hvorefter han igen vågner to, fem eller ti minutter senere og vil have bryst igen - og dette gentager sig i det uendelige.
Jeg er klar over at spædbørn skal ammes meget (dette er mit andet barn), men han virker hele tiden desperat sulten og jeg kan faktisk på intet tidspunkt i løbet af døgnet lægge ham fra mig eller lade faderen holde ham lidt for hver gang jeg prøver, så går der ca. to minutter og så skriger han febrilsk efter mad (og der er ingen tvivl om, hvad det er han ønsker). Han virker konstant ekstremt sulten! Jeg har virkelig meget mælk og han er ikke i nærheden af at "tømme" brysterne, så det skyldes ikke mælkemangel. Og samtidigt får han jo hele tiden kun korte lure og ikke nok søvn. Det føles som en ond cirkel.
Vi har især de sidste par dage givet ham erstatning indimellem - simpelthen fordi jeg ikke kan mere og også har brug for noget søvn. Får han erstatning virker han straks meget tilfreds og afslappet og sover fint næsten fire timer efterfølgende. Jeg er meget tæt på at opgive at amme, fordi det tilsyneladende bare ikke fungerer og det er udmattende og ekstremt frustrerende med et barn, som virker som om, han ikke har det godt.
Han tager fint på (men har jo også fået erstatning), tisser fint og har daglig, normal afføring.
Hilsen