Svar: Sulten uafbrudt

8. august 2020

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)

Det lyder som om, at jeres lillebror er en sulten lille en og med en fødselsvægt på mere end 4 kg og en fødsel i uge 41+2 kan sagtens gøre, at han er ekstra sulten. Derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på, at han skal have nok mælk.

Der er flere ting, som er nødvendige for at en amning fungerer og lykkes. Det er f.eks. vigtigt, at han dier med korrekt teknik, at han svøber korrekt med tungen omkring dit bryst, og at han er i stand til at malke mælken effektivt ud. Prøv at lægge mærke til hans tunge - måske har han kort/stramt tungebånd, som kan gøre dette lidt svært for ham - hvis han har det, vil du sandsynligvis have sår på brystet, og det kan gøre ondt at amme, ligesom du ofte vil kunne høre klik-lyde under amning...

Det er også vigtigt, at din mælk flyder forholdsvis let til ham. Du skriver, at du har masser af mælk, og det er super godt! Det gør ofte at nedløbsrefleksen fungerer bedre og at mælken derfor løber hurtigere til ham, fordi "der er lidt mere tryk på" kan man sige. Dit bryst kan dog også være så spændt, at han har svært ved at få rigtigt fat og svært ved at arbejde helt med brystet og måske derfor ikke får helt mælk nok ud...

Det er meget hårdt at die af et bryst, og betydeligt lettere at spise af en flaske. Derfor falder nyfødte ofte i søvn under amning, og nogle gange før de har fået helt nok mælk. Det er derfor rigtig godt, at du forsøger at holde ham vågen og igang, når han dier hos dig, netop for at sikre, at han får tømt brystet godt nok. Du skriver, at du forsøger forskelligt for at holde ham vågen, men at intet rigtigt virker, og jeg vil anbefale dig, at du lægger en skiftning ind undervejs i amningen og skifter ammestilling undervejs.

Det vil sige, at du skal starte med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger mave mod mave i din favn, forsøge at holde ham igang ved at stryge ham i håret, presse ham lidt under fødderne, i håndfladerne osv. Og når du fornemmer, at han ikke rigtigt dier mere, men sover lidt for meget, så tager du ham forsigtig fra, lader ham bøvse af, skifter hans ble, så han vågner lidt op til dåd igen - og så lægger du ham til samme bryst men nu i tvillingestillingen. Altså hvor han ligger med kroppen og benene ud under din arm. Ved at lægge ham til på to måder, så hjælper du ham til at spise mere effektivt og tømme dit bryst bedre - og han får på den måde den lidt federe og mættende mælk med ud, som netop vil kunne gøre, at han sover et lidt længere søvnstræk.

Da mælken nu er løbet rigtig godt til, så er det netop vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham med at spise og tømme et bryst af gangen. I princippet er det forkert at skrive "tømme", for han ...

Annonce

... kan ikke tømme dit bryst, men du skal have fornemmelsen af, at det bryst, som han har diet ved er blødere, lettere og mere eftergiveligt, end det bryst, som han endnu ikke har diet fra. Det er vigtigt, at hvis han f.eks. kan spise 20 minutter, at han så ikke spiser 10 minutter fra hvert bryst, men så vidt muligt spiser det hele fra et bryst, eller alternativt spiser f.eks. 17 minutter fra et bryst og 3 minutter fra modsatte side. Da den første mælk flyder lettere til ham, er det også en måde at fylde ham lidt ekstra op på, at give ham toppen (eller hvad han nu vil have) fra modsatte bryst og næste gang du ammer, så starter du der, hvor han tog toppen sidst :)

Jeg kan godt forstå, at du synes det er frustrerende, når han ligger ved brystet hele tiden og ikke virker til at blive mæt, tilfreds og finde ro. Og jeg forstår godt bevæggrundende for at du overvejer flaske. Du må også gerne vælge flasken, hvis du gerne vil det, og det fungerer langt bedre for dig, ham - ja jeres lille familie. Det er helt okay at lave den prioritering. Men, du skal gøre dig lidt overvejelser omkring det, for der er også ulemper ved flasken, og hvad hvis du fortryder, når han ikke er ældre end han er...

Det er dit andet barn - hvad har du med dig af ammeerfaring fra tidligere? Hvordan fungerede din amning sidste gang? Hvad havde du oprindeligt tænkt omkring amningen med lillebror? Har du hele tiden tænkt, at du ville amme eller har du det sådan, at det har du egentlig ikke lyst til? Og hvor længe havde du tænkt, at du ville amme? Hvor gammel er storebror/storesøster, og har han eller hun også brug for dig og din tid? Hvad er dine planer fremadrettet - hvor lang en barsel vil du holde, er det vigtigt, at andre end dig f.eks. far også kan give mælk?... der er rigtig mange spørgsmål og overvejelser, som du skal gøre dig i beslutningen om, hvorvidt du skal fortsætte amning eller ej.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Umiddelbart lyder det for mig som om, at du skal give amningen en chance, netop fordi han ikke er ældre end han er, og amningen er stadig først ved at etablere sig. Det er helt normalt, at det kan tage 3 uger, før amningen begynder at fungere godt... Du har masser af mælk, og han er umiddelbart glad for at die, han nyder at ligge hos dig, og derfor lyder det for mig som om, at amningen fint kan komme til at fungere. Men du skal være obs på sutteteknik og ammestillinger, så han bliver fyldt godt op og efterfølgende måske så bedre kan finde ro hos far...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske", hvor du kan læse om begge dele, og de forskellige problemer, der kan opstå, du kan finde forslag til både ammestillinger og flaskestillinger mv.

Glæder mig til at følge jeres lille familie lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.