Brev:
Udfordringer med amning
1. april 2020
Alder:
1 mdr.
Udfordringer med amning
Kære Helen,
Som nævnt sender jeg lige et brev mere, denne gang er det amningen.
Vi fik en dejlig pige d. 1 marts i år. Hun blev født 40+4, spontan fødsel, let kompliceret af fald i hendes hjerterytme og afføring i fostervandet. Men hun kom til verden uden hjælp og skreg med det samme, heldigvis. 50 cm og 2875 gram, de havde mistanke om at hun havde tabt sig i vægt sidst i svangerskabet. Det første døgn var ret hårdt, da hun på ingen måde var tilfreds med kun råmælk. Hun diet i 2-3 timer, uden at blive mæt. Efter den første nat der hun slæt ikke sov, fik hun lidt MME af jordmoder, og dette gav hende lidt ro. Dog sov hun stadig ikke rigtigt mere end korte lure, 30 -45 min. Efter nogle dage løb mælken til, og hun har taget rigtig fint på, vejer nu ca 4000 gram. Vi ble observeret under barselsopholdet på sygehuset, og vores datter har god amme teknik.
Til trods for fin vægt øgning, synes jeg ikke rigtigt amningen kører som den skal, muligvis pga udfordringer med søvn. Måske er mine forventninger bare for høje?
Vores datter vågner på morgenen omkring 5-6, hun vågner altid grædende (som jeg mener at ha læst vil gå over?). Jeg lægger hende til brystet, og hun dier nogle minutter. Så begynder hun tit at græde igen, og krumme sig, trække benene ind under sig og presse. Jeg tænker hun skal af med noget. Dette kan dog fortsætte til trods for prut og/eller afføring. Det er i hvert fald kun ro frem til næste mltid.Hun ammer derefter til og fra i yderligere nogle minutter før hun falder i søvn, ca 1 times tid. Så står vi op, jeg pusler hende, hun ammes og hun puttes omkring kl. 8-8.30. Når hun vågner efter 2-3 timer er hun igen grædende, og det samme scenarie udspiler sig. Hvis vores datter har sovet i en længere stræk, 2-3 timer, ammer hun kontinuerligt i ca. 10-15 minutter, hvorefter hun af og til falder i søvn og hvis hun får ligge på os, kan sove 1-2 timer mere.
Hun er aldrig vågen mere end 2 timer, og har sin sidste lange lur omkring kl. 14-15. Når hun vågner fra denne begynder hun at rode lidt rundt brystet ved amning. Hun spiser lidt, græder, spænder kroppen i en bue, skubber brystet væk. Hvis vi så tager hende fra, kan hun skrige indtil hun lægges til igen. Hun dier meget kort, 1-3 minutter. Hun falder i søvn, men vågner efter kort tid. Tænker det er fordi hun ikke får spist tilstrækkeligt? Det bliver i hvert fald en ond cirkel som jeg synes det er svært at komme ud af. Dette fortsætter typisk hele eftermiddagen og aftenen, verst fra 19-22, før hun til sidst får spist et ”ordentlig” måltid og derefter sover i 3 timer. Hun vågner omkring kl. 1, og så fortsætter det med små måltider, og hyppige opvågninger frem til kl. 5-6.
Er der noget jeg kan gøre for at komme ud af den onde cirkel med sjatspising og sjatsoving? Totalt lægger jeg hende til ca. 20 ganger i døgnet, noget jeg synes er meget. Vet det er appetit spring omkring 4-6 uger, men hun har spist på denne måde fra start, dog ikke med skrigeture. Jeg er bekymret for om hun får tilstrækkeligt med mad og søvn på denne måde.
Og er det normalt at hun vågner grædende? Jeg synes det er så hårdt når hun græder, og synes det bliver til en hel del for tiden. Hun giver super god kontakt når hun er rolig og tilfreds, men jeg synes det går langt i mellem disse perioderne for nuværende.
Jeg ville haft hende vurderet hos sundhedsplejerske, men det er umuligt i disse corona tider. Håber du har nogle gode bud på hvad vi kan gøre for vores lille pige.
Venlig hilsen,
E.