Svar: Udfordringer med amning
1. april 2020
Alder:
1 mdr.
Kære E.
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis også meget gerne svare på dit spørgsmål omkring amning...
Du har helt ret i, at din datter har en fin vægtøgning. Hun vejede 2875 gram, da hun blev født og vejer nu, efter en måned, 4000 gram - og det lyder rigtig fint. Men du ammer også rigtig meget, hvis du ofte ammer 20 gange i døgnet - og jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt!
Samtidig fortæller du, at hun ofte dier kortvarigt, trækker sig sammen, græder, slipper, ammer lidt til og fra, meget uroligt generelt.. falder i søvn og så sker det samme. Når det en gang imellem lykkes, at få hende fyldt op, så hun kan sove 2-3 timer, så spiser hun langt mere effektivt og roligt efterfølgende - og har det langt bedre og sover også bedre derefter...
Det er vigtigt, at du ammer fra et bryst af gangen. Lidt firkantet sagt, så kan man sige, at din mælk består af tre dele, hvor den første del af mælken er meget vandholdig, og den ligner lidt skummetmælk. Denne mælk er vigtig, fordi den slukker tørsten. Derfor vil din datter godt kunne melde sig og die kortvarigt, fordi hun på den måde får en tørstslukker hos dig - og det skal hun naturligvis have lov til. Derefter kommer den egentlige mælk, som er mere hvid og ligner lidt letmælk. Det er hendes egentlige mad, hendes hovedmåltider.. Og til sidst kommer hun ind til fløden, som er den federe mælk. Hvis man malker ud, så vil man kunne se, at fløden lægger sig øverst i flasken og på kanten.
Det er vigtigt, at din datter spiser så lang tid fra et bryst, at hun får alle dele mælk med ud. Det betyder, at hvis hun har spist kortvarigt fra et bryst og derfor taget en tørstslukker, så er det vigtigt, at du lægger hende til dette bryst igen, så hun kommer ind til den lidt federe mælk. Eller sagt på en anden måde, hvis hun kan spise f.eks. 10-15 minutter, så er det altså bedre, at hun spiser i 10-15 minutter fra et bryst, end at hun spiser 5-7.5 minut fra hver side...
Det vil også være rigtig godt, at du varierer mellem ammestillingerne, fordi hun stimulerer dit bryst forskelligt alt efter, hvordan hun bliver langt til, og så hjælper du hende med at komme ind til den federe mælk ved at skifte ammestilling. Du kan derfor med fordel starte med at amme hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn mave mod mave og når hun så slipper, har brug for en lille pause, så tager du hende op, bøvser hende af, og så lægger du hende til samme bryst men i tvillingestillingen - hvor hun ligger med kroppen ud under din arm - og hjælper hende på den måde med at spise mere fra samme bryst.
Hvis hun spiser lidt for meget fra begge sider fremfor et bryst af gangen, så vil hun få ondt i maven, og hun vil spise mere og mere uroligt og også sove mere og mere uroligt, og det vil på sigt være svært for hende at holde vægten. Jo mere du kan få hende til at spise fra et bryst af gangen, jo mere ro vil hun få i maven og jo bedre vil hun naturligt kunne sove derefter.
Du nævner blandt andet, at hun om aftenen spiser meget hyppigt og det lyder som om, at det næsten er det eneste tidspunkt, hvorefter hun kan sove 3 sammenhængende timer. Dette hænger sandsynligvis sammen med, at din mælk om aftenen er mere koncentreret. Så når hun om aftenen dier hyppigt, så får hun mange små slurke koncentreret mælk i maven, som mætter mere, og derefter kan hun netop sove et lidt bedre og længere søvnstræk. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du om dagen netop kan hjælpe hende til at spise lidt bedre ved et bryst og på den måde få fyldt hende lidt bedre op :)
Du må også meget gerne nogle gange lægge dig ned og amme hende liggende, så du varierer mellem siddende og liggende ammestillinger. Det kan også være med til at give lidt ro og hjælpe hende til at spise lidt mere koncentreret, og du får også mulighed for at slappe lidt af.
Det er vigtigt, at du også får hvilet dig, og det er vigtigt, at du også husker at spise og drikke i løbet af dagen. Lidt populært sagt kan man sige, at du skal have noget at lave mælk af.. så mad og drikke til dig hele dagen igennem er også vigtigt :) Du skal passe på dig selv :)
Når hun vågner grædende, så er det sandsynligvis fordi hun vågner lidt for tidligt og derfor vågner direkte fra den dybe søvn. Det er her igen rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at få sovet lidt længere søvnstræk, f.eks. ved at trille hende en tur i barnevognen, så I passerer det tidspunkt, hvor hun vågner op og græder.. eller ved at du ligger sammen med hende i dobbeltsengen og f.eks. er parat til at amme og med brystet få hende videre ind i søvnen igen, så hun får de lidt længere lure.
Du skriver, at du er bekymret for, om hun får mælk nok og tegn på, at din datter trives med amning vil være følgende:
Det er vigtigt at du kan mærke, at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din datter har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt, at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din datter spiser hos dig, kan du høre og se at hun spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser hun hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at hun synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på hende, både når hun spiser og når hun slipper. Hun virker mæt, glad og tilfreds når hun slipper brystet, og ofte vil hun i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Hun vil melde sig selv til måltiderne og du lægger hende til brystet, når hun har lyst. En gang imellem dier hun kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil hun die i længere tid, hvor du fornemmer at hun spiser et egentligt måltid. Hun skal have mindst 6 hovedmåltider i døgnet, og må meget gerne spise mere, hvis hun viser behov for det.
Du kan også se at hendes mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. Hun må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Hun tisser mindst 6 gange i døgnet og urinen er klar.
Det er også vigtigt, at hun fortsat tager godt på. Hun skal tage mindst 200g på om ugen, meget gerne mere.
Derudover skal din datter virke glad, rolig og tilfreds. Hun spiser og sover og når hun er vågen, så har hun overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Hun kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal hun have mælk og sove igen. Men når hun er vågen og mæt, så er hun aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
--------
Tegn på at barnet ikke trives med amning er:
Du er i tvivl om, hvorvidt du har mælk. Det er svært at mærke, om mælken løber til, og du oplever ikke rigtig brystspændinger.
Når din datter spiser hos dig, så hiver hun i brystet, for at malke det lidt ekstra og hun bliver let irriteret.
Hun falder ikke til ro i forbindelse med amning, men græder og er urolig og virker søgende og sulten.
Afføringerne er sparsomme - de fleste ammebørn begynder at have længere tid mellem deres afføringer i 8-9 ugers alderen, men så gammel er din datter ikke. Derfor skal du stadig have en fornemmelse af, at når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud...
Vandladningen er sparsom, bleerne virker ikke rigtig våde, det er som om at hun ikke tisser nok. Er du i tvivl, så læg et papirlommetørklæde ind i bleen, det er blødt og generer ikke hendes hud, hvis papirlommetørklædet er tørt i 4-6 timer, så får hun ikke mælk nok.
Læg mærke til hendes vægt, står vægten stille, stiger den kun lidt, taber hun sig måske...
Hvis hun græder meget og i det hele taget virker meget vågen og urolig, så kan det være tegn på at hun har brug for mere mælk.
Modsat, så kan hun også være sløv, fordi hun mangler mælk. Hun sover, er svær at vække, dier sparsomt og falder i søvn ved brystet. Børn kan altså godt blive slappe og virker som "et meget nemt barn", fordi det mangler mælk. Jeres datter lyder ikke til at være sløv, da hun melder sig ved brystet 20 gange i døgnet... :)
Hun virker måske tør i huden, det er som om at huden mangler lidt spændstighed, og du skal generelt lægge mærke til, hvordan hun ser ud. Hun må ikke være bleg, virke grå i kuløren og huden må ikke være marmoreret. Hun skal have en sund hudfarve, se frisk ud i huden.
Læg mærke til den store fontanelle (der hvor kraniets knogler mødes oven på hovedet). Virker den indsunken og forbliver den indsunken, selvom hun har spist hos dig - så kan det være tegn på, at hun ikke får mælk/væske nok...
Du skriver, at du ville have haft hende vurderet af jeres sundhedsplejerske, men at det ikke er muligt i disse Coronatider.. Jo, det er muligt! Du kan sagtens ringe til din sundhedsplejerske og bede hende komme forbi til et kontrolbesøg, hvor din datter kan blive vejet og amningerne vurderet. Alle sundhedsplejersker skal lave hjemmebesøg til børn under 1 år og især til familier, hvor der kan være særlige behov - og det hører I under. Det er "kun" skolesundhedsplejen, institutionsbesøg og åbent hus arrangementer, som er lukket ned - hjemmebesøg kan du stadig få.
Derudover vil jeg anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse meget mere om amning, modermælk, ammestillinger osv. og bliver det på et tidspunkt en god idé med flaske, så kan du også læse om det :)
Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie fremover:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske