Brev:
Amning/ammestrejke
27. februar 2020
Alder:
4 mdr.
Amning/ammestrejke
Kære Helen
Jeg har en søn på 4 måneder, som jeg har fuldammet de første 3 måneder (gennem kolik) uden problemer. I forbindelse med 3 måneders vaccination bliver ham efterfølgende syg med virusinfektion og har feber on/off i 8 dage. I forbindelse med både vaccine og efterfølgende sygdom spiste han mindre og var “gal” på brystet. Jeg havde pludselig mindre mælk, og der blev startet en dum cirkel. Jeg havde i samme periode menstruation for første gang, og da den stoppede igen, kom mælken stille og roligt tilbage igen, og han var ikke længere syg og ej heller gal på brystet.
Ugen efter fik jeg opsat hormonspiral og SÅ startede hele affæren igen - sur baby, mindre mælk osv. Jeg fik fjernet spiralen igen for 1 uge siden, fik efterfølgende menstruation, som nu er næsten stoppet. MEN - Han er helt hysterisk omkring måltiderne - han får ikke engang fat i brystet, før han skriger, - også selvom jeg har mælk til ham. Jeg har endnu ikke nok, men der er 100-150 ml, hvis jeg pumper ud.
Vi supplerer på flaske, som også er en kamp hver gang - man skal “snyde” ham til at spise. Så min opfattelse er ikke, at han foretrækker flasken fremfor brystet.
Han er en meget hidsig baby og siger til og fra med meget bestemt tone. Han har aldrig været en baby, der kunne trøstes ved brystet eller lå og hyggede sig der. Han er der kun for at spise! Det er derfor også svært at få han til at øge min produktion, for hvis han har spist det der var, så gider han ikke ligge der mere. Han kan heller ikke lægges til oftere, for hvis han ikke er sulten, skal han bestemt ikke ligge der!
Jeg aner ikke mit levende råd pt, fordi måltiderne er sådan en kamp - jeg har mest lyst til at stoppe med amme-showet og nøjes med flaske. Han er super frustreret og helt hysterisk, og jeg bliver så irriteret og ked af det.
Hvad kan jeg gøre, for at stoppe den onde cirkel??
Amning er pt således: Jeg prøver at lægge ham til - stopper hvis han skriger - får ro på og venter lidt tid - prøver igen, osv osv. I nogle tilfælde lykkes det ikke efter 1 time (måske mere), hvorefter jeg giver op, og snyder ham til flasken og pumper ud efterfølgende. Men det er jo ikke holdbart i længden. Hvis han tager fat, får han begge bryster og efterfølgende flaske, hvis han ikke virker mæt!
Håber det hele giver mening og at du måske har et godt råd!
Med venlig hilsen
Lea