Svar: Amning/ammestrejke

27. februar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lea

Tak for dit brev og velkommen til - og tak for din fine beskrivelse :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Du fortæller, at jeres første måneder var præget af kolik, og jeg kan derfor godt forstå, hvis du har brug for, at der nu er mere ro og mindre gråd - og at måltiderne ikke forbindes med kamp, frustration og ulykkelighed, men faktisk kan være en hyggestund for jer begge.

Du fortæller, at du har fået lagt en hormonspiral, og for mange er dette en rigtig god form for præventionsmiddel. Spiralen sikrer, at du ikke bliver gravid - hvilket mange naturligt ikke ønsker så hurtigt efter første barn - og du/I risikerer ikke at glemme præventionen. Den er samtidig mindst 98% sikker, og den virker med det samme, den er lagt op. Enkelte kvinder oplever dog, at en hormonspiral godt kan hæmme mælkeproduktionen, ligesom den kan give ændringer i mælkens smag - også selvom det er hormonet gestagen som overvejende udskilles, og det hovedsageligt virker i livmoderen... og det lyder til at være tilfældet hos dig - hvorfor du i samarbejde med din læge har fået spiralen fjernet igen...

Efter fjernelse af spiralen har du atter fået menstruation, og det har også ændret din mælk og mælkeproduktion.. du malker ud, forsøger at stimulere med brystpumpe, men oplever stadig at du ikke producerer nok til din dreng, og han bliver blot mere og mere frustreret ved brystet. Du beskriver, at han nu virker nærmest hysterisk, når du blot forsøger at lægge ham til. Han får ikke engang fat i brystet, før han skriger...

Han er ikke særligt stor fan af flasken, så når du forsøger at supplere med mælk på flaske, er dette heller ikke nogen stor succes - det lyder dog som om, at det går lidt bedre, og at han rent faktisk får mælk på denne måde...

Jeg tænker, at du skal overveje meget, hvad du vælger, og hvor meget du vil kæmpe. Det lyder som om, at amning og det at få amningen til at fungere har fyldt og stadig fylder en hel del hos jer - og det er rigtig godt, at du har kæmpet. Den mængde modermælk han har fået er rigtig god for ham, og det er meget prisværdigt, at du malker ud, så han kan få din mælk på flaske...

Når det så er sagt, så er han 4 måneder nu og amning, udmalkning og flaskegivning fylder pludselig rigtig meget. Det meste af dagen kommer til at gå med at "producere og give mælk", og jeg tænker, at med den alder han har, så er det vigtigt, at du også har lyst og overskud til at lege med ham, synge for ham, pludre osv. Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby, og det er vigtigt, at I netop hygger jer sammen, og at du bruger mere tid på samværet med ham end på udmalkning, stimulering, amning, bryst og flaske...

Det er rigtig vigtigt, at du mærker efter, hvad du tænker vil fungere bedst for jer. Det betyder ikke, at du skal stoppe med at amme ham lige nu, men det lyder som om, at det fylder for meget, når du både skal forsøge at lægge ham til, supplere med en flaske, stimulere og malke ud - og han faktisk det meste af dagen er ked af det, protesterer, ikke virker glad og tilfreds. Det lyder rigtig hårdt.

Du fortæller, at han aldrig har været en baby, som kunne ligge ved brystet og hygge sig. Du fortæller også, at han altid har været ved brystet for at spise, og når han har spist færdig, så gad han ikke ligge der mere - han kan heller ikke lægges ...

Annonce

... hyppigere til for på den måde at øge din mælkemængde, hvis han ikke er sulten, gider han ikke ligge der.

Det er på den måde rigtig fint, at han er så tydelig i sine signaler, og du på den måde ikke er i tvivl om, hvad hans behov er. Jeg tænker dog, at det netop godt kan være en medvirkende årsag til, at han protesterer så meget mod både bryst og flaske - at han netop får begge dele, og at der således ikke går ret lang tid imellem, at han tilbydes mælk. Det lyder som om, at han på den måde godt kan føle sig presset. I stedet for at få mælk hver 3-4 time, som måske er hans behov, så får han pludselig mælk med meget kort interval, og det protesterer han imod.

Du fortæller også, at du nogle gange kan forsøge med brystet igen og igen i op mod en time, før han så tilbydes flaske, og du derefter sætter dig og malker ud - og det betyder naturligt at selve måltidet kommer til at tage rigtig lang tid og naturligt forbindes med noget, som ikke er særlig rart for nogen af jer.

Det lyder derfor som om, at du måske skal overveje kun at gøre en ting - altså enten amme ham eller give ham flaske og ikke først starte med amning og derefter flasken, fordi han så føler sig unødigt presset. Det vil naturligt nedsætte din mælkeproduktion yderligere, når du går ind og erstatter en amning af gangen med flaske - men måske vil det gøre, at han bliver gladere for flasken, og du skriver at du "mest har lyst til at stoppe med amme-showet", og det kunne være en måde at gøre det på. Altså erstatte en amning af gangen med flaske... hvis han hver anden gang tilbydes brystet og hver anden gang tilbydes flaske, så vil han måske acceptere begge dele lidt bedre... samtidig vil antallet af flasker øges, så hvis han f.eks. tilbydes 6 mælkemåltider i døgnet, så kan det lige nu være 3 aminer/3 flasker, men blive 2 amninger/4 flasker, 1 amning/5 flasker osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er som sagt prisværdigt, at du malker ud og giver din egen mælk på flaske, og hvis det er vigtigt for dig, kan du også fortsætte med dette. Du kan dog højst sandsynligt ikke opretholde en mælkeproduktion ved kun at malke ud - det kræver, at han atter kommer til brystet, ellers vil din produktion naturligt nedsættes mere og mere...Der er dog ikke noget i vejen for at han tilbydes modermælkserstatning, og det kan være med til at give dig mere "fri" og give dig mere overskud... En overgang kan det være en god idé, at du netop varierer mellem modermælkserstatning og modermælk/amning, så hans mave stille og roligt vænnes til dette, hvilket også kan tale for en gradvis nedtrapning...

Stille og roligt vil han også blive parat til skemad, og det betyder naturligt at han skal vænnes til at spise andet end mælk, og det betyder igen, at hans rytme og behov ændrer sig. Det vil på sigt være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kom, når han vågner og så får mælk (bryst eller flaske) før han skal sove. Det vil sige, at når han begynder med skemad, så skal han stadig have mælk hver 3-4 time, som han skal vænnes til nu. På den måde vil det også kunne fungere for jer fremadrettet :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske", hvor du kan læse meget mere om amning og ammeproblemer, og også om modermælkserstatning, flaskegivning osv.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt