Brev:
Søvn og amning - 23 dage
13. september 2019
Alder:
0 mdr.
Søvn og amning - 23 dage
Hej Helen
Min datter er 23 dage gammel. Blev født ved akut kejsersnit 40+2. 54 cm og 4 kg.
Mit datter bliver primært ammet, men ammer ret ofte. Hun vil ofte ammes hele tiden når hun er vågen. Fx i går ammede vi kl. 7.30, kl. 8.45, 9.30, 10.45, 11.30, 14.30, 15,20, 16.45, 18,15, 20.45, 22.00, 00.45, 02.45 - 40 ml modermælkserstatning, 03.30 amning, 07.00 amning.
Jeg synes, at det virker som om at hun ammer rigtigt meget. Er det et 'normalt' forløb?.
Det er meget forskelligt, hvor længe hun ammer. Typisk i mellem 10-25 min på hver bryst. Jeg ligger hende til det første bryst indtil hun selv slipper/falder i søvn og tilbyder så samme bryst igen for at være sikker på at det er "tomt". Bagefter tilbyder jeg så det andet bryst. Jeg har svært ved at vurdere om hun bliver mæt siden hun har stort et ammebehov hele tiden. Hun tager fint på i vægt i følge sundhedsplejersken. Er det en god ide at supplere med modermælkserstatning?
Herudover virker hun til at være meget generet af mavekneb. Hun trækker meget benene op under sig og brokker sig rigtigt meget indtil hun endelig får pruttet. Har du nogle gode råd til dette? Hun har flere perioder om dagen/aften og natten, hvor hun skriger meget. Kan dette hænge sammen med maven? Det virker som om hun har ondt i maven og meget svært ved at finde ro.
Hun sover endvidere meget lidt synes jeg. Om dagen kan jeg have svært ved at få hende til at sove og ofte har jeg svært ved at få hende til at sove lurer af mere en en times varighed. Hun kan også være meget vågen om natten, som i nat hvor hun var vågen fra 00.45 indtil kl 04. Hub sover meget korte lurer om natten også. Hvad kan vi gøre for at få hende til at sove længere og bedre finde ro? De sidste mange dage har hun kun sovet mellem 11-14 timer pr døgn. Er dette ikke alt for lidt?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Jeanette