Overproduktion af mælk?

31. oktober 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Overproduktion af mælk?

Kære Helen

Tak for tidligere svar på spørgsmål - jeg har endnu et spørgsmål omkring min produktion af mælk.

Jeg har en søn på 9 uger og synes min produktion af mælk svinger meget - dog har jeg ofte haft for meget mælk. Der har dog været nogle korte perioder, hvor produktionen har været tilpasset min søns behov. Jeg kan umiddelbart ikke se forskel på de perioder med overproduktion og de perioder med tilpasset produktion.

Jeg oplever for tiden, at jeg henimod aftenen og om natten får stenhårde bryster, som er fyldt med mælk. Om natten siver der mælk ud og min søn på 9 uger kan have svært ved at holde vacuumet, når han dier, fordi brystet er så spændt. Det er virkelig ubehagelig og stikker og prikker i ...

Annonce

... brystet, hvilket betyder, at jeg kan have svært ved at sove. Jeg malker derfor ud om morgenen efter min søvn har spist. Jeg sørger for ikke at malke for meget ud, for jeg vil helst ikke sætte produktionen op.

Jeg tænker at problemet måske skyldes at min søn nu tager længere søn stræk end tidligere? Førhen skulle han ammes hver anden time, men nu kan der sommetider gå 3-4 timer om natten.

Jeg føler dog,det er en ond cirkel jeg er kommet ind i, hvor jeg er nødt til at malke ud og at mine bryster ofte gør ondt.

Har du en ide til, hvordan jeg kan få sat produktionen af mælken ned? Eller må jeg bare acceptere, at der i perioder vil være en overproduktion af mælk?

På forhånd tak for svar

Med venlig hilsen
Maiken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S