Svar: Stofble foran barnevognen

24. maj 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er ganske rigtigt - man skal passe på med stofbleer foran barnevognen, når vores barn skal puttes til at sove. De fleste forældre hænger stofbleen op for at skærme barnet for sol, vind, insekter osv. og derfor i den bedste mening - og som du selv skriver, så kan børn også nogle gange finde bedre ro på denne måde og begynder at forbinde det med deres søvnrutiner...

Når det ikke er nogen god idé at hænge stofbleer op foran barnevognen, så er det fordi temperaturen i barnevognen kan blive meget høj. Og så er der også en risiko for, at der faktisk bliver meget iltfattigt inde i barnevognen, fordi cirkulationen af ilt omkring barnet forringes, når der hænges noget op foran barnevognen åbning. Det betyder, at din datter faktisk kan blive ret dårlig, når hun ligger og sover - hun bliver måske sløv og apatisk, hun risikerer at dehydrere - og samtidig kan du risikere, at du faktisk ikke opdager det, fordi du netop ikke kan se hende, når stofbleen hænger for...

Myggenet, regnslag osv. er faktisk heller ikke nogen god idé, når det er varmt. Myggenet skal kun ...

Annonce

... bruges, hvis du tydeligt kan se mange insekter, og regnslag skal kun bruges i regnvejr, og derfor tages af vognen, så snart solen skinner, og bygen er væk igen...

Det bedste du kan gøre, når din datter skal sove, er at stille hende i skyggen og sikre, at åbningen i barnevognen ikke er dækket til eller lade hende sove indendøre i et rum med kølig frisk luft.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis det er nødvendigt at bruge en stofble, for at give hende ro, så sørg for at fjerne den igen, med det samme hun er faldet i søvn og sørg for at holde hende under opsyn - det samme gælder, hvis du er nødt til at bruge myggenet. Det er vigtigt, at du kikker til hende hyppigt, mærker hende i nakken og kontrollerer, at hun er okay og ikke ligger og har det dårligt i varmen.. Det er vigtigt at sikre, at hun ikke ligger stille og uden gråd, fordi hun faktisk er dårlig, og ikke fordi hun sover godt :)

Skal hun skærmes for solens stråler, når I er ude at gå tur, så brug en solparasol eller et solsejl beregnet til at sætte på barnevognen. Det sikrer, at der stadig kommer luft ind i barnevognen :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København