Svar: Stofble foran barnevognen
24. maj 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er ganske rigtigt - man skal passe på med stofbleer foran barnevognen, når vores barn skal puttes til at sove. De fleste forældre hænger stofbleen op for at skærme barnet for sol, vind, insekter osv. og derfor i den bedste mening - og som du selv skriver, så kan børn også nogle gange finde bedre ro på denne måde og begynder at forbinde det med deres søvnrutiner...
Når det ikke er nogen god idé at hænge stofbleer op foran barnevognen, så er det fordi temperaturen i barnevognen kan blive meget høj. Og så er der også en risiko for, at der faktisk bliver meget iltfattigt inde i barnevognen, fordi cirkulationen af ilt omkring barnet forringes, når der hænges noget op foran barnevognen åbning. Det betyder, at din datter faktisk kan blive ret dårlig, når hun ligger og sover - hun bliver måske sløv og apatisk, hun risikerer at dehydrere - og samtidig kan du risikere, at du faktisk ikke opdager det, fordi du netop ikke kan se hende, når stofbleen hænger for...
Myggenet, regnslag osv. er faktisk heller ikke nogen god idé, når det er varmt. Myggenet skal kun bruges, hvis du tydeligt kan se mange insekter, og regnslag skal kun bruges i regnvejr, og derfor tages af vognen, så snart solen skinner, og bygen er væk igen...
Det bedste du kan gøre, når din datter skal sove, er at stille hende i skyggen og sikre, at åbningen i barnevognen ikke er dækket til eller lade hende sove indendøre i et rum med kølig frisk luft.
Hvis det er nødvendigt at bruge en stofble, for at give hende ro, så sørg for at fjerne den igen, med det samme hun er faldet i søvn og sørg for at holde hende under opsyn - det samme gælder, hvis du er nødt til at bruge myggenet. Det er vigtigt, at du kikker til hende hyppigt, mærker hende i nakken og kontrollerer, at hun er okay og ikke ligger og har det dårligt i varmen.. Det er vigtigt at sikre, at hun ikke ligger stille og uden gråd, fordi hun faktisk er dårlig, og ikke fordi hun sover godt :)
Skal hun skærmes for solens stråler, når I er ude at gå tur, så brug en solparasol eller et solsejl beregnet til at sætte på barnevognen. Det sikrer, at der stadig kommer luft ind i barnevognen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske