Svar: Uld igen?
7. oktober 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev :)
Nej, det er ikke rigtigt. Det er en skrøne. Selvom du brugte uld til din dreng, da han var ganske lille, så kan du godt vælge ikke at bruge uld nu. MEN.. uld har dog en del fordele, også for en dreng på 9 måneder.
Med den alder din dreng har nu, så er han motorisk meget aktiv og ofte i bevægelse. Han triller, tumler, kravler, øver sig i at sætte sig, rejse sig osv. Og nogle gange sidder han naturligt også stille. Her vil uldundertøj både give ham bevægelsesfrihed, men også hjælpe ham med at holde en stabil temperatur, uanset om han er i bevægelse eller sidder stille.
Uld kan suge op til 40% af sin egen vægt og dermed holde ham tør, selvom han sveder. Hvor bomuld kan suge 7-10 % og sveder han meget, vil han derfor hurtigt komme til at føle sig fugtig og kan derfor blive kold. Sidder han og savler og bliver våd på brystet, så hjælper ulden også her til, at han stadig føles tør på brystkassen...
Også når han sover, vil ulden kunne hjælpe ham med at have en tilpas temperatur. Uldens lange snoede fibre skaber millioner af små luftlommer, som giver en stabil temperatur omkring hans hud, og det sikrer igen, at han hverken får det for varmt eller koldt.
Så.... ulden har gode egenskaber i forhold til at hjælpe din dreng, så han hverken fryser eller får det for varmt, men ulden går ikke ind og påvirker hans temperaturreguleringscenter, og derfor kan du godt vælge at bruge bomuld eller skifte mellem at bruge uld og bruge bomuld. Uld anbefales ofte i måneder der ender på "r" - september, oktober, november, december, januar, februar... men det kan også sagtens bruges på en kold junidag...
Du kan også med fordel købe en blanding mellem uld/bomuld eller uld/silke. De er ofte vævet på en måde, hvor bomuld eller silke vender mod huden, og ulden væk fra huden. Det giver ikke helt samme effekt, som hvis man vælger 100 % ren uld, men det kan stadig have en rigtig god effekt i forhold til at vælge en ren bomuld.
Som du kan se, så er der en del fordele ved at bruge uld, og jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorfor du ikke ønsker at bruge uld igen.. men jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske