Svar: Uld igen?

7. oktober 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Katrine

Tak for dit brev :)

Nej, det er ikke rigtigt. Det er en skrøne. Selvom du brugte uld til din dreng, da han var ganske lille, så kan du godt vælge ikke at bruge uld nu. MEN.. uld har dog en del fordele, også for en dreng på 9 måneder.

Med den alder din dreng har nu, så er han motorisk meget aktiv og ofte i bevægelse. Han triller, tumler, kravler, øver sig i at sætte sig, rejse sig osv. Og nogle gange sidder han naturligt også stille. Her vil uldundertøj både give ham bevægelsesfrihed, men også hjælpe ham med at holde en stabil temperatur, uanset om han er i bevægelse eller sidder stille.

Uld kan suge op til 40% af sin egen vægt og dermed holde ham tør, selvom han sveder. Hvor bomuld kan suge 7-10 % og sveder han meget, vil han derfor hurtigt komme til at føle sig fugtig og kan derfor blive kold. Sidder han og savler og bliver våd på brystet, så hjælper ulden også her til, at han stadig føles tør på brystkassen...

Også når han sover, vil ulden kunne hjælpe ham med at have en tilpas temperatur. Uldens lange snoede fibre skaber millioner af små luftlommer, ...

Annonce

... som giver en stabil temperatur omkring hans hud, og det sikrer igen, at han hverken får det for varmt eller koldt.

Så.... ulden har gode egenskaber i forhold til at hjælpe din dreng, så han hverken fryser eller får det for varmt, men ulden går ikke ind og påvirker hans temperaturreguleringscenter, og derfor kan du godt vælge at bruge bomuld eller skifte mellem at bruge uld og bruge bomuld. Uld anbefales ofte i måneder der ender på "r" - september, oktober, november, december, januar, februar... men det kan også sagtens bruges på en kold junidag...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan også med fordel købe en blanding mellem uld/bomuld eller uld/silke. De er ofte vævet på en måde, hvor bomuld eller silke vender mod huden, og ulden væk fra huden. Det giver ikke helt samme effekt, som hvis man vælger 100 % ren uld, men det kan stadig have en rigtig god effekt i forhold til at vælge en ren bomuld.

Som du kan se, så er der en del fordele ved at bruge uld, og jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorfor du ikke ønsker at bruge uld igen.. men jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder