Svar: Klapvogn, hvor længe?
28. juni 2015
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er generelt vigtigt, at vi ikke transporterer vores børn for meget rundt, men lader dem gå selv, når der er mulighed for det. Mange børn bevæger sig faktisk ikke nok, og hvis de er i dagpleje og i vuggestue, vil de naturligt, når de er på tur, skulle gå på deres fødder… En dagplejer vil ofte have en større vogn, hvor de mindste børn kan sove, men de større børn skal gå ved siden af og holde i en strop. Det samme gælder naturligt i børnehaven, og jeg vil umiddelbart sige, at når man først når børnehavealderen, så bør barnet ikke længere sidde i klapvogn.
Der kan naturligvis være undtagelser. Hvis man er på ferie og på en længere tur, hvor barnet ikke kan forventes at kunne gå hele turen, og hvor barnet måske har brug for et sted, hvor det kan sove lur undervejs, så kan klapvognen være rigtig god, fordi det giver lidt mere frihed for alle. Men er man hjemme, så bør barnet lærer at gå.
Alternativt kan barnet også lære at cykle, den ældste kan måske løbe på en løbecykel ved siden af mor/far og barnevognen med den yngste på vej hjem fra institutionen, og hvis den ældste er meget træt efter en lang dag, kan barnet også stå på et kiddy-board eller sidde på et sæde på barnevognen. Men udgangspunktet er stadig, at barnet kan gå rundt selv.
Med hensyn til, hvilken vej en evt. klapvogn skal vende, så forstår jeg godt, at I synes det er rarest, hvis I kan se jeres datter, men det er ikke sikkert, at hun vil bryde sig om en klapvogn, som vender mod jer. Hvis hun er vant til at kikke ud og kunne studere verden som I kører forbi, så vil hun sandsynligvis protestere over pludselig at blive sat i en vogn, hvor hun ikke på samme måde kan kikke sig omkring… bare en tanke:)
Det lyder som om at I allerede har lidt af en vognpark hjemme hos jer, og der er ingen garanti for, at jeres datter ville synes om at sidde i en ny klapvogn...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske