Svar: Klapvogn, hvor længe?

28. juni 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er generelt vigtigt, at vi ikke transporterer vores børn for meget rundt, men lader dem gå selv, når der er mulighed for det. Mange børn bevæger sig faktisk ikke nok, og hvis de er i dagpleje og i vuggestue, vil de naturligt, når de er på tur, skulle gå på deres fødder… En dagplejer vil ofte have en større vogn, hvor de mindste børn kan sove, men de større børn skal gå ved siden af og holde i en strop. Det samme gælder naturligt i børnehaven, og jeg vil umiddelbart sige, at når man først når børnehavealderen, så bør barnet ikke længere sidde i klapvogn.

Der kan naturligvis være undtagelser. Hvis man er på ferie og på en længere tur, hvor barnet ikke kan forventes at kunne gå hele turen, og hvor barnet måske har brug for et sted, hvor det kan sove lur undervejs, så kan klapvognen være rigtig god, fordi det giver lidt mere frihed for alle. Men er man hjemme, så bør barnet lærer at gå.

Alternativt kan barnet også lære at ...

Annonce

... cykle, den ældste kan måske løbe på en løbecykel ved siden af mor/far og barnevognen med den yngste på vej hjem fra institutionen, og hvis den ældste er meget træt efter en lang dag, kan barnet også stå på et kiddy-board eller sidde på et sæde på barnevognen. Men udgangspunktet er stadig, at barnet kan gå rundt selv.

Med hensyn til, hvilken vej en evt. klapvogn skal vende, så forstår jeg godt, at I synes det er rarest, hvis I kan se jeres datter, men det er ikke sikkert, at hun vil bryde sig om en klapvogn, som vender mod jer. Hvis hun er vant til at kikke ud og kunne studere verden som I kører forbi, så vil hun sandsynligvis protestere over pludselig at blive sat i en vogn, hvor hun ikke på samme måde kan kikke sig omkring… bare en tanke:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det lyder som om at I allerede har lidt af en vognpark hjemme hos jer, og der er ingen garanti for, at jeres datter ville synes om at sidde i en ny klapvogn...

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S