Svar: Hvornår skifte til klapvogn?
26. november 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Julie
Som udgangspunkt vil de fleste børn sove bedst i en barnevogn. Dette fordi en barnevognskasse er en tæt kasse, der er ikke træk ind fra siderne, barnet ligger mere beskyttet og i en barnevognskasse, ligger barnet også på en madras. En barnevognskasse lavet med stofsider vil være mere varm end en barnevognskasse lavet i stål, hvilket især har betydning, nu hvor det er koldt i vejret.
Klapvogne findes i mange udgaver, hvor der er alt lige fra de helt spinkle paraplyklapvogne til de større vogne, der kan bruges til længere ture også i ujævnt terræn. En klapvogn vil normalt bestå af et sæde, der kan være mere eller mindre foret og et ryglæn som så kan justeres op og ned, så barnet næsten kan ligge, men ellers sidder op i forskellige vinkler. Et barn vil ikke ligge beskyttet for vind og vejr på samme måde i en klapvogn, som det normalt gør i en barnevogn. Dog har nogle klapvogne mulighed for at man kan bruge en kørepose, så barnet i klapvognen stadig kan ligge beskyttet og sove godt - fordi køreposen så er foret og tyk og rar at ligge på, samtidig med at barnet så er beskyttet mod træk ind fra siden.
Der er normalt også forskel på affjedringen, både mellem barnevogne og klapvogne, men også alt efter hvilken klapvogn man evt. vælger. Det er derfor altid en god idé at undersøge, hvordan affjedringen er og sikre sig at barnet ikke får bump og stød op i kroppen, når barnet er i vognen og man skal ud på længere ture i ujævnt terræn. Der er stor forskel på kravene alt efter om man kun bruger vognen i indkøbscenteret eller om man også bruger den udendørs, kører op og ned af fortov osv.
Du skriver at I har en kombivogn og at du er glad for denne og jeg tolker dit brev sådan, at I lige nu bruger den som barnevogn. Det lyder som en god idé at bibeholde dette. Din dreng er 10 måneder gammel og vil sandsynligvis sove bedst, hvis han kan ligge rigtigt ned - godt beskyttet af vind og vejr. Også selvom du starter med at lade ham sidde op og kikke på verden, så han kan blive lagt rigtigt ned bagefter :)
Hvornår man skifter til klapvogn er individuelt - nogle familier klarer sig helt uden klapvogn, andre synes en klapvogn er mere praktisk fordi den kan klappes sammen og tages med i bilen og bruger derfor klapvogn altid, når de er nogle steder ... Der er ingen faste regler her .. :) Det afhænger meget af hvad type vogn man har, årstid, barnets behov - ja familiens behov ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske