Svar: Juniordyne - 8 mdr.
10. marts 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Det anbefales at man giver barnet en juniordyne ved 1 års alderen. I denne alder er risikoen for overophedning lille, så den større og varmere dyne, vil ikke være problematisk. Samtidig vil børn i denne alder fysisk være så store, at en babydyne ofte ikke vil kunne give barnet den fysiske ro, som en større dyne vil kunne.
Jeg mener at det var i 2005 eller 2006 at vi fik de nye anbefalinger om forebyggelse af vuggedød. Før da, skulle børn sove på siden, men med de nye anbefalinger, skulle børn sove på ryggen. I forbindelse med at disse anbefalinger kom, kom også anbefalingerne om at man først gik over til at bruge juniordyne fra 1 års alderen ...
Hovedpude anbefales først, når barnet begynder selv at vise behov for det. Ofte ikke før 1½-2 års alderen. Her vil barnets hoved være så stort og tungt, at det naturligt har brug for ekstra støtte, når barnet sover og barnet vil i denne alder finde det rart, at kunne lægge hovedet på en pude. Ofte ser man at barnet har behovet, fordi barnet netop begynde at lægge sit hoved på dynen, på en bamse eller andet, som tegn på at barnet har brug for støtte til hovedet.
Puden man vælger at købe til barnet bør stadig være en meget flad pude, netop beregnet til små børn.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske