Svar: Seng - boxmadras på meder?
20. juli 2010
Alder:
3 år, 11 mdr.
Kære LM
Hvis han normalt ligger stille om natten og ikke tumler meget omkring, så vil han sandsynligvis godt kunne sove på en almindelig boxmadras på meder, med ben.
Fordelen ved en sådan åben seng, altså en seng uden sengeramme er, at man let kan sidde på sengekanten og han vil også uden problemer kunne klatre rundt, op og ned af sengen, uden at slå sig på kanten.
En boxmadras med ben er normalt en lille smule mere rund i faconen, hvor en madras som ligger nede i en sengeramme ofte er lidt mere flad/lige at ligge på. Det kan i hvert fald føles sådan :) Dertil kommer at en seng med en ramme (uden at der nødvendigvis behøver at være sengehest) ofte virker lidt mere tryg for barnet at ligge i. Sengegavlene og selve rammen, der omkranser sengen giver barnet lidt tryghedsfornemmelse, hvor en boxmadras på ben, jo virker meget åben og måske lettere giver fornemmelsen af at falde eller kunne ryge ud.
Når man er 4 år gammel, kan man nogle gange godt vælge helt at springe juniorsengen over og gå til en voksenseng i stedet. Det kan være fornuftigt nok, - der er jo også en del økonomiske overvejelser ... En boxmadras på ben kan naturligt være en mulighed, I kunne også se efter en seng med ramme og sengegavle - evt. med skuffer under til noget af al hans legetøj ...
Det er en individuel vurderingssag.
Håber I kan bruge mine overvejelser videre :)
Rigtig god shoppingtur :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske