Svar: Træk, virus og mellemørebetændelsen

1. maj 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt, at du skal være opmærksom på at din datter ikke udsættes for træk og kulde. Hvis hun bliver kold, så vil hun lettere kunne blive forkølet, og når hun er forkølet, så er der naturligt større risiko for, at hun kan få mellemørebetændelse.

Derfor er det især i forårs- og efterårsmånederne godt at være ekstra opmærksom på, at små børn ikke mærker kulden helt på samme måde som os, og derfor kan have brug for en ekstra trøje, strømper på fødderne og måske en hue. Det er vigtigt at hjælpe barnet med at holde en tilpas temperatur, ved at lade barnet være passende klædt på - over hele kroppen. Nogle gange ser jeg børn næsten uden tøj - bare tæer, bare arme, men huen har de på… og det går altså ikke. Børn skal holdes tilpas varme på hele kroppen:)

Man kan ikke sige, at børn der bruger hue aldrig får mellemørebetændelse og de fleste børn vil på et eller andet tidspunkt få mellemørebetændelse. Det er altså ikke brug af hue, som bestemmer, hvorvidt et barn får mellemørebetændelse eller ej. Man kan sige, at det at undgå træk og kulde måske kan forebygge ...

Annonce

... sygdom og infektioner og dermed forebygge mellemørebetændelse - men mange andre faktorer spiller ind.

Børn er f.eks. i risiko for mellemørebetændelse, hvis de udsættes for passiv rygning. De kan også være arveligt disponerede. Det kan opstå i forbindelse med forskellige børnesygdomme og hvis de er født før tid eller har et umodent immunsystem, så vil de også være mere udsatte mv. Børn der går i institution er ofte også mere udsatte for at få mellemørebetændelse end børn der f.eks. passes hjemme. Der er rigtig mange faktorer der spiller ind.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg synes ikke din datter behøver have hue på, hvis vejret er mildt og dejligt. Når det bliver sommer og hun kan sidde op i sin barnevogn, så vil hun sandsynligvis elske også at kunne få lidt "luft i håret". Det kan her dog være en god idé at give hende en solhat på - for at skærme hende for solens stråler.

I min bog "Helens bog om børn og sygdom" kan du læse meget mere om mellemørebetændelse og andre sydomme, som børn kan få. Ligesom du kan læse om, hvordan du kan forebygge sygdom hos dit barn:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet