Svar: Smerte - af med luft
31. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det og bekymret, når du fornemmer at din dreng har ondt i maven og igen og igen er generet af dette - både når han hviler og også når han spiser hos dig.
Da der har været en periode hos jer med mere ro, så kan det være en idé at du medtænker om du har ændret lidt på din kost. Du skriver at du spiser som du plejer, men måske har du alligevel spist noget, du ikke har spist før. Der er umiddelbart ikke belæg for at sige at kosten har betydning og påvirker til mavekneb hos ammebørn, men rigtig mange mødre oplever at det spiller ind - og hos nogle børn kan man også se at afføringen tydeligt skifter udseende alt efter, hvad moderen indtager af forskellige fødevarer. I øjeblikket er der flere typer, kål, rodfrugter osv i butikkerne og måske har du spist mere af dette, end du gjorde for en måned siden? Det kan også være at du er begyndt at drikke mere kaffe eller spise mere chokolade - mange mødre oplever at sådanne ting kan spille ind - også selvom der ikke er undersøgelser som støtter denne påstand :)
Men det kan også handle om at din drengs mave og tarmsystem udvikler sig lidt hele tiden og i nogle perioder sker der lidt flere enzymændringer. Det sker f.eks. i 2 måneders alderen og igen i 4 måneders alderen. Måske kan du se at han også begynder at savle mere, som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet - det er fordi han stille og roligt begynder at blive klar til lidt fastere føde og i løbet af de næste måneder skal igang med lidt skemad.
Motorik har stor betydning for tarmperistaltikken - mave/tarmbevægelserne. Det er vigtigt at din dreng hjælpes med at trille, ligge på maven, bruge sin krop, sparke med benene, du kan cykle med hans ben osv. Og din dreng har jo fået diagnosen Kiss, hvorfor han måske ikke motorisk bruger sig selv så meget, som han ellers ville gøre - og hans mave har derfor måske tendens til at gå lidt i stå .... Det er derfor rigtig vigtigt at du hjælper ham med at bruge sin krop - naturligvis af hensyn til hans motoriske udvikling, men faktisk også fordi det har god effekt på hans mave.
Et lunt bad kan ofte hjælpe til ro i maven og at indføre et bad, som en fast del af hans putteritual f.eks. inden middagsluren kan nogle gange have en rigtig god effekt.
Du kan også tale med lægen om hvorvidt han vil have glæde af flydende mælkesyrebakterier som Bifiform minidråber eller BioGaia.
Det er naturligvis vigtigt at du hjælper ham med at holde gang i maven og du skal være opmærksom på at ammebørn også kan få forstoppelse - det ses ikke hyppigt men det ses :) Hvordan hans tarmsystem vil reagere fremover må tiden vise, du skal forsøge ikke at bekymre dig om fremtiden - der er så vidt jeg ved ikke grund til at mistænke at mave-tarm-problemer og meget luft i maven som spæd spiller ind på afføringsmønsteret senere hen :)
Hvis du oplever at han bliver ved med at have ondt og du er bekymret, så skal du naturligvis søge læge - hellere en gang for meget, så din dreng bliver undersøgt og så du får den ro, du naturligt også har behov for:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske