Svar: Forkølelse og nattøj
25. juni 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Linden
Tak for dit brev :)
Det kan være rigtig svært at finde ud af, hvor meget tøj børn skal have på, når de sover. Især fordi vejret skifter meget i Danmark, så nogle gange er det varmt og andre gange rigtig koldt...
Det kan være en rigtig god idé at bruge undertøj og nattøj i uld. Uld hjælper barnet med at regulere temperaturen. Uldens lange, snoede fibre skaber millioner af små luftlommer, som giver en stabil temperatur omkring barnets hud, så barnet hverken får det for varmt eller koldt. Hvis barnet sveder, vil ulden kunne suge 40 % af sin egen vægt og derved holde barnet tørt.
Uld kan derfor hjælpe barnet med at holde en konstant temperatur uanset om barnet ligger stille, eller er motorisk aktiv, og selvom barnet sveder, så bliver barnet stadig holdt tør, fordi ulden suger.
Og uld behøver ikke kun høre de kolde vintermåneder til - det kan faktisk godt bruges hele året og det kan være et forsøg værd.
Du kan købe uld, der er blandet med bomuld eller med silke. Det vil stadig suge sved og holde din datter varm, men naturligvis ikke helt så meget, som et 100% uldprodukt. Silke har dog evner til at varme/afkøle ligesom uld, så du kunne prøve at kikke efter nogle uld/silke dragter, det laver blandt andet Joha. Du kan måske være heldig at finde noget på udsalg netop nu:)
Derudover skal du naturligvis medtænke, hvad type madras din datter ligger på, hvad type lagen hun har, hvad type dyne hun bruger osv. Det har alt sammen betydning for hendes evne til at kunne regulere sin temperatur. Det danske firma Temprakon har udviklet blandet andet dyner, der hjælper med at regulere temperaturen under søvn og de har også lavet en serie til børn.
Temperaturen i soveværelset bør være mellem 16-20 grader. Og det kan være en god idé at lufte ud i soveværelset, nedrullede gardiner i løbet af dagen osv. så der er frisk luft og mørke i rummet. Det kan være med til at holde temperaturen lidt nede, så soveværelset er køligt og rart at sove i, når det bliver sovetid. Det er rigtigt at du skal passe på med åbent vindue og at det ikke trækker:)
I forhold til forkølelse og anden sygdom, så vil jeg anbefale dig min nyeste bog "Helens bog om børn og sygdom" :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske