Svar: Forkølelse og nattøj

25. juni 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Linden

Tak for dit brev :)

Det kan være rigtig svært at finde ud af, hvor meget tøj børn skal have på, når de sover. Især fordi vejret skifter meget i Danmark, så nogle gange er det varmt og andre gange rigtig koldt...

Det kan være en rigtig god idé at bruge undertøj og nattøj i uld. Uld hjælper barnet med at regulere temperaturen. Uldens lange, snoede fibre skaber millioner af små luftlommer, som giver en stabil temperatur omkring barnets hud, så barnet hverken får det for varmt eller koldt. Hvis barnet sveder, vil ulden kunne suge 40 % af sin egen vægt og derved holde barnet tørt.

Uld kan derfor hjælpe barnet med at holde en konstant temperatur uanset om barnet ligger stille, eller er motorisk aktiv, og selvom barnet sveder, så bliver barnet stadig holdt tør, fordi ulden suger.

Og uld behøver ikke kun høre de kolde vintermåneder til - det kan faktisk godt bruges hele året og det kan være et forsøg værd.

Du kan købe uld, der er blandet med bomuld eller med silke. Det vil stadig suge sved og holde din datter varm, men naturligvis ikke helt så meget, som et 100% uldprodukt. Silke har dog evner ...

Annonce

... til at varme/afkøle ligesom uld, så du kunne prøve at kikke efter nogle uld/silke dragter, det laver blandt andet Joha. Du kan måske være heldig at finde noget på udsalg netop nu:)

Derudover skal du naturligvis medtænke, hvad type madras din datter ligger på, hvad type lagen hun har, hvad type dyne hun bruger osv. Det har alt sammen betydning for hendes evne til at kunne regulere sin temperatur. Det danske firma Temprakon har udviklet blandet andet dyner, der hjælper med at regulere temperaturen under søvn og de har også lavet en serie til børn.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Temperaturen i soveværelset bør være mellem 16-20 grader. Og det kan være en god idé at lufte ud i soveværelset, nedrullede gardiner i løbet af dagen osv. så der er frisk luft og mørke i rummet. Det kan være med til at holde temperaturen lidt nede, så soveværelset er køligt og rart at sove i, når det bliver sovetid. Det er rigtigt at du skal passe på med åbent vindue og at det ikke trækker:)

I forhold til forkølelse og anden sygdom, så vil jeg anbefale dig min nyeste bog "Helens bog om børn og sygdom" :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!