Svar: Huden falder af på fingerspidserne
29. maj 2004
Alder:
2 år
Kære Karina
Ud fra din beskrivelse så tror jeg at din datter har fået den børnesygdom der hedder hånd-fod og mundsyge, som er en ufarlig virus sygdom.
De fleste børn får ganske let feber, hovedpine, tynd mave og en forkølelse et par dage før udslættet.
Udslættet ses på hænder og fødder som 2-4 millimeter aflange blærer, der er omgivet af en rød ring. Især på hælene og omkring neglerandene ses der blærer. I munden kommer blærerne også og de brister hurtigt og bliver til sår. Blærerne i munden gør ondt og det svier, når barnet skal spise eller drikke. Enkelte børn kan have blærer andre steder som for eksempel på armene eller på bagdelen.
Sygdommen varer godt 1 uge. Sygdommen kræver ingen behandling. Den forsvinder af sig selv.
Fortsat held og lykke og god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske